Komentář BHS k podvodům o Black Friday

13:13 | E V | Diskuze

Black Friday na český způsob

Ilustrativní obrázek
Foto: public

„Lidé by při nákupech neměli sledovat výši slev, které jsou mnohdy zavádějící. Spíše by se měli orientovat podle koncových cen. Ty je vhodné srovnávat na internetu s dalšími nabídkami u jiných obchodníků,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Ve Spojených státech po svátku Díkůvzdání je zvykem vyrazit do obchodů na nákupy. Obchodníci se toho pokouší využít marketingovou akcí Black Friday, kdy se výrazně zvyšují tržby. Obrazně řečeno můžeme říci, že je snahou obchodníků dostat zisky ze záporných červených čísel do kladných černých čísel. Popularita Black Friday se postupně rozšířila za hranice Spojených států a dorazila i do České republiky.

České pojetí Black Friday se výrazně liší od amerického. Mnohé české obchody nemají Black Friday pouze jeden den, ale slaví ho celý listopad a mnohdy deklarují, že levnější ceny až do Vánoc již nebudou. Odlišností, na které si v České republice musíme dát pozor, je však daleko víc. První analýzy letošního Black Friday nám dokonce naznačují, že byl plný podvodů.

Podle projektu Hlídačshopů.cz, který monitoruje největší české e-shopy, se mnohé produkty nikdy neprodávaly za původní přeškrtnuté ceny. Jedná se tedy o ceny zcela fiktivní, které slouží k vytvoření vysokých procentuálních slev. Jinými slovy obchody fiktivně navyšují své původní ceny, aby vzápětí mohly ohromit své zákazníky výrazným cenovým rozdílem.

Největší prodejci na internetu se letos chovali seriózně. E-shopy Alza a Mall zdražily v rámci Black Friday pouze jednotky produktů. E-shop CZC dokonce neměl ani jeden takový prohřešek. Naopak e-shop T.S.Bohemia během Black Friday fiktivně navýšil původní cenu u 653 produktů. Společnost Mountfield zas měla o Black Friday v akci 163 produktů s průměrnou slevou 63 procent. Ve skutečnosti však slevy dosáhly v průměru pouze úrovně 26 procent.

Dalším prohřeškem obchodníků je, že využívají doporučenou maloobchodní cenu k výpočtu slevy. Když se však podíváme na údaje přímo u výrobců, zjistíme, že nekorespondují s tím, co deklarují obchodníci. Rovněž jsou známé případy, kdy časově omezené výhodné nabídky jsou po ukončení Black Friday výhodnější než v jeho průběhu.

Zdroj:Ing. Štěpán Křeček, MBA, BH Securities a.s.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Kde nejlépe nasát vánoční atmosféru?

Ilustrativní obrázek

Provoz rodinných domů za pomocí solární energie bez klasické elektrické přípojky

Ilustrativní obrázek

Konopná lékárna otevřela novou pobočku v Česku



Čti více
Ilustrativní obrázek

Ropný trh bude čelit přebytku v prvním čtvrtletí roku 2020, uvedla MEA

Ilustrativní obrázek

Nemovitosti na horách se navzdory vysokým cenám stále dobře prodávají

Ilustrativní obrázek

Cenová analýza: vánoční nákup po 30 letech výrazně zlevnil

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.