Kdo má v současném elektromobilovém šílenství nejlépe našlápnuto?

14:04 | Ne Ro | Diskuze

Automobiloví výrobci i dodavatelé technologií pro automobilový průmysl dělají v posledních měsících velké kroky směrem ke změně pohonu vozidel a snížení spotřeby fosilního paliva. Elektromobily a samořízená auta získávají poslední dobou stále větší počet příznivců, a to jak v řadách investorů, tak i drobnějších akcionářů, státních orgánů a v neposlední řadě i samotných spotřebitelů. Na které akcie vsadit?

To zní sice pěkně, nicméně jak daleko jsme od situace, kdy se budeme opravdu moci každodenně stýkat s elektromobily a autonomními čili samořízenými auty na našich komunikacích? V podstatě všechny velké automobilky si letos stanovily velmi ambiciozní cíle, co se vývoje vlastních elektromobilů a jejich následného vypuštění na trh týče. Otázkou však dosud zůstává, zdali se jim pro tento nový typ vozidel podaří v dohledné době několika málo let nadchnout (mj. i pořizovací cenou elektromobilu) dostatečně velkou část běžných spotřebitelů.

Spousta konkurence

V loňském roce byli mnozí překvapeni zprávou o tom, že si složením stanovené kauce předobjednalo elektromobil Tesla (TSLA) Model 3 téměř 400 tisíc lidí. Současně jsme byli (a stále ještě jsme) svědky sílícího tlaku státních orgánů proti autům se spalovacími motory. Závdavkem byla aféra s emisními povolenkami naftových motorů, tzv. Dieselgate. Neopomenutelnou roli v letošním optimismu směrem k elektromobilům určitě sehrála i Čína. Rozhodla se totiž doslova do pár let zavést zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory v zemi.

Z tradičních automobilových koncernů se rozhodl podstatným způsobem na trh s elektromobily vstoupit německý Volkswagen s elektromobilovou řadou ID. Přitom se nehodlá omezovat jen na osobní vozy, ale i na další třídy dopravních prostředků. Loni Volkswagen představil koncept osobního vozidla hatchback sedan a letos svou vizi vlastního elektrického mikrobusu a účelového sportovního vozidla. ID hatchback sedan plánuje vypustit na trh v roce 2020, a to spolu s oživenou verzí nového elektrického Golfu. Volkswagen si též stanovil cíl prodávat do roku 2025 jeden milión vlastních elektromobilů. Splněním tohoto cíle by se stal velkým konkurentem elektromobilky Tesla Inc., která hodlá téhož počtu dosáhnout o pět let dříve. Nesmíme však opomenout skutečnost, že zatímco Volkswagen je navýsost ziskovým podnikem s tradicí a zkušenostmi, Tesla stále ještě jede na dluh a do černých čísel se za celou svou historii zatím nedostala.

Také další značky koncernu Volkswagen, jako jsou Audi a Porsche, si nechtějí možný globální nástup elektromobilů nechat ujít, a proto se vehementně snaží vyvinout a představit své vlastní elektromobily: Audi e-tron a Porsche sporťák Mission E.

Jiná známá německá automobilka, Daimler, v září oznámila, že do roku 2022 bude nabízet elektrické verze všech svých modelových řad. Ostatně již loni v Paříži ohlásila, že představí přinejmenším deset různých luxusních elektromobilů značky EQ. Daimler v loňském roce též uvedl, že elektromobily budou v roce 2025 tvořit 15-25 % z celkového počtu prodaných vozidel automobilky Daimler. A malé autíčko do města Daimler Smart by se mělo stát plně elektrickým do roku 2022.

V září Mercedes-Benz představil svůj elektromobil Concept EQ A, a to na základě platformy SUV třídy A.

V červenci německý automobilový výrobce BMW oznámil, že veškeré jeho značky a modelové řady budou nabízet kromě spalovacího motoru i plně elektrickou variantu nebo hybridní pohon. Nové modely elektromobilů by se na trhu mohly objevit již v roce 2020. Nový bude i jejich design. Viz například dosti futuristicky vyhlížející Next, který by měl být dostupný již v roce 2021. Ve Frankfurtu byl letos v září představen i koncept i Vision Dynamics, který by se později mohl objevit jakožto BMW i5. Značka BMW Mini by měla začít v roce 2019 vyrábět elektrickou variantu základního 3dvéřového modelu.

Velký poprask způsobila letos v červenci vlastně už čínská automobilka Volvo, když oznámila, že počínaje rokem 2019 bude mít každý nově vyrobený vůz Volvo elektromotor a že půjde buďto o zcela elektrické vozidlo, případně o hybridní pohon. Jinými slovy to znamená, že za dva roky Volvo přestane nabízet vozidla s pouhým spalovacím motorem.

Podobné kroky ve prospěch elektromobilů v nedávné době učinily i luxusní značky Aston Martin a Jaguar Land Rover.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.