Jsme ve vesmíru sami? Pravděpodobně ano, tvrdí astrofyzik

25.08.2017 06:18 | wa pe | 5 komentářů / 5 nových

Uznávaný astrofyzik a matematik Daniel Whitmire nedávno přehodnotil svůj pohled na takzvaný Fermiho Paradox, který pokládá otázku, jak je možné, že navzdory vysoké pravděpodobnosti mimozemského života se lidstvo stále nesetkalo s cizími civilizacemi.

Foto: Fotomek

Pro emeritního profesora na Arkansaské univerzitě je lidstvo průměrnou civilizací, lépe řečeno průměrnou ve smyslu statistiky. Whitmire vychází z takzvaného principu průměrnosti, který je postaven na předpokladu, že za nedostatku důkazů prokazujících opak je potřeba lidstvo vnímat jako typického člena určité referenční skupiny. „Vždy jsem svým studentům tvrdil, že z pohledu statistiky musí být lidé tou nejhloupější civilizací v galaxii. Koneckonců rozmach techniky u nás trvá nějakých 100 let, zatímco ostatní civilizace mohou být technicky vyspělejší o miliony či miliardy let.“ Jak však Whitmire uvádí ve své aktuální studii publikované v International Journal of Astrobiology, jisté důvody jej donutily jeho názor změnit.

Předně je lidstvo první technologickou civilizací na Zemi, tedy takovou, která vyvinula elektronická zařízení a je schopna výrazně planetu ovlivňovat. To není tak banální tvrzení, jak by se mohlo zdát. Planeta Země je podle současných odhadů schopna podporovat život asi 50 miliard let. Za tuto dobu již mohla hostit bezpočet jiných pokročilých civilizací, přesto neexistuje jediný důkaz, ať už geologický či jiný, že by tomu tak v minulosti bylo. „Pokud bychom jako lidstvo přes noc zmizeli, zanechali bychom za sebou zatraceně velkou stopu,“ uvádí Whitmire.

zdroj: BigThink

Vycházíme-li z předpokladu, že lidstvo je z hlediska vesmírných civilizací statisticky průměrné, poté technologické civilizace trvající miliony let jsou zcela atypické. Whitmire vysvětluje fakt, že lidstvo doposud nebylo schopno zachytit signály produkované mimozemskými civilizacemi, hypotézou takzvaného Velkého filtru.

Jakmile statisticky průměrná civilizace dosáhne dostatečně vysokého technologického stupně, který by produkci podobných signálů umožňoval, čeká ji už jen velmi krátké trvání existence. Jinými slovy, technologická civilizace dosáhne svého sebezničení ještě předtím, než je schopna opustit svou domovskou planetu.

Tento filtr nebo chcete-li evoluční práh je důvodem, proč by lidstvo namísto samotných mimozemských civilizací mělo hledat spíše stopy jejich dávné existence, jsou přesvědčeni mnozí odborníci. Někteří z nich se dokonce domnívají, že podobným filtrem jsou nyní pro lidstvo probíhající klimatické změny.

I Whitmire však připouští, že se může mýlit, „Pokud nejsme jako lidstvo průměrní, poté by mé prvotní zjištění bylo správné. Byli bychom ty nejtupější myslící bytosti v galaxii.“

Zdroj:ftm, redakce
Anketa

Jsme ve vesmíru sami?

Ano 219
Ne 833
Celkem hlasů: 1052
Ok,podle mě mimozemské vyspělé civilizace existují.podle mě je důkaz mimozemských civilizací
tzv.RELIKTNÍ ZÁŘENÍ.Pokud měly nebo mají vesmírné lodě,tak musí zanechávat nějaký odpad,
např. to ZMIŇOVNÉ (relitní záření).My zanecháváme taky pěkný nepořádek ve vesmíru.
Bůh stvořil vesmír nekonečný v prostoru a v čase a v energii a ve hmotě .Bůh stvořil vesmír sám ze sebe nebo-li z ducha svatého jako perpetum moibile.Ve vesmíru je obrovské množství vesmírných civilizací technologicky a duchovně až miliardy let před námi i když některé i za námi.Většina vesmíru ,který vidíme na noční obloze je de fakto starožitnost. Jak to existuje dneska nelze vědět.Vesmírné signály jsou vždycky rychlejší než létajcí stroje.Do dnešní doby lidé, ale věří v ufony na obloze, ale nikdo nevěří ve vesmírné signály vesmírných satelitů vysílaných vesmírnými civilizacemi .Lidstvo nemá ještě dostečnou technologii. Až vynalezneme technologii jak přijímat signály vesmírných civilizací, tak zjistíme že jich bude naráz celé tisíce jako v krátkých vlnách..Potom můžeme klidně všechno vidět na monitoru jak např.vypadaly s příslušným spožděním světelných let , jejich vesmírné civilizace a sluneční soustavy a planety a měsíce jako na google earth.Lidská mysl je nekonečná jako celý vesmír.Vidět věci a slyšet hlasy s podvědomí a komunikovat s ufonama telepaticky nebo přes nějaký přístroj je do dnešní doby pořád nemnožné,protože nejsme ještě ,tak duchovně a technologicky vyspělí .
Mám lepší vysvětlení pokud by byla civilizace třeba jen o 1000 let před námi a vzhledem ke stáří vesmíru kolem 13.8 miliardy let to mohou být i miliony let napřed tak jejích signál nezachytíme protože bude na kvantové úrovni nebo někde úplně jinde co vůbec nedokážeme pochopit je to jako chytat televizní signál klackem. Za druhé vyspělá civilizace se nebude bavit s poloopicemi lidé se také nebaví s mravenci. :-) Za třetí dám příklad lidé si myslí že vesmír je temný ale není tomu tak lidské oko je schopno vnímat pouze malou část elektromagnetického záření (viditelné světlo) ovšem celý vesmír je protkán xXx zářením, vlákny a kdo ví čím a celý ZÁŘÍ jen náš detektor oči jej nedokáží zachytit! A věřím že ty nejvyspělejší civilizace budou uchovány mimo čas i prostor a jsou bezčasové, bezprostorové a nehmotné.
Možná, že mimozemské civilizace vysílají signál, který jsme jen nevyhodnotili jako signál. Mohou mít jiné vnímání času takže i kratičká zpráva třeba trvá jeden měsíc, nebo naopak předpokládají, že jsme zvládli kybernetiku natolik, že celá zpráva trvá asi jako tečka v Morseově abecedě.
Takové velmi, velmi dlouhé či naopak superzahuštěné zprávy uniknou naší pozornosti, protože jsou vyhodnoceny jako poruchy.
Pán zapomněl na jednu maličkost. Čím vzdálenější místo ve vesmíru, tím déle by k nám případný signál doletěl. Takže pokud bychom nějaký zachytili, mohla by být civilizace, která ho vyslala dávno pryč. To co děláme je právě ta snaha zachytit důkaz dávné existence. Nyní může existovat spousta technologicky vyspělých civilizací a díky vzdálenosti nemáme ještě možnost je zachytit. Navíc je docela pravděpodobné, že život ve vesmíru začal vznikat až v určité době od jeho vzniku. I na Zemi je vidět, kolik civilizace potřebuje, aby dosáhla nějakého technologického vývoje. A možná, že právě Země byla mezi prvními planetami, kde život začal vznikat. Pokud ano, počkáme si možná tisíce let, než k nám nějaký cizí signál dorazí. To už ale tady zase bude pravděpodobně nějaká nová civilizace doby bronzové (a tam možná také).