Jan Horčík z Hybrid.cz: Klasické automobilky jsou zkostnatělé. Tesla nemá konkurenci

03.05.2017 05:55 | Ivo Horváth | Diskuze

Hovořili jsme s Janem Horčíkem, šéfredaktorem magazínu hybrid.cz, o elektromobilech a společnosti Tesla Inc.

Ilustrační obrázek
Foto: Jan Horčík

Automobilka Tesla má nově na burze celkově větší hodnotu než Ford… Do jaké míry je podle vás tato informace významná?

Sice nejsem z ekonomické sféry, ale tato informace podle mě není nějak zvlášť významná, cena akcií je vždy hodně spekulativní, Elon Musk již v minulosti říkal, že cena může být v některých případech přemrštěná. Symbolický význam spočívá v tom, že zájem investorů ukazuje, že elektromobilita je jasným trhem budoucnosti.

 

Co podle vás stojí za úspěchem Tesly? Je opravdu tak dobrá?

Ano. Mají produkt, který nikdo jiný nemá a přišli ve správný čas na správné místo. Nikdo jiný takový produkt, jako má Tesla, zatím nenabízí. Pokud si dnes například nějaký manažer vybírá mezi Porsche, BMW či Mercedesem, a pak si vyzkouší Teslu, tak se většinou rozhodne pro Teslu, protože je to něco unikátního, co žádná jiná automobilka nemá. Tesla je vynikající po technické stránce, velmi pozitivní u Tesly je také feeling – pocit z jízdy, velice významný je i cool faktor – auta mají jednoduše dobrý image.

 

Jan Horčík studoval mediální studia na Masarykově univerzitě v Brně. V roce 2006 založil server hybrid.cz, kde působí jako šéfredaktor. O rok později přidal server ekobydleni.eu. Oba magazíny spadají pod vydavatelství Chamanne s.r.o.

 

Co je hlavní inovací Tesly? Co ji tak zvýhodňuje oproti konkurenci? Kdo je vlastně konkurentem Tesly?

Tesla v současné době žádnou přímou konkurenci nemá, i proto jsou její akcie tak vysoko. V současnosti neexistuje jiná automobilka, která by byla jejím přímým konkurentem, který by dnes dokázal vyrábět stejná auta.

 

Dala by se pozice Tesly připodobnit ke společnosti Apple s jejími iPhony?

Je pravdou, že Tesla a Apple jsou často připodobňovány. Tesla se společností Apple inspirovala například při budování své obchodní sítě, v showroomech musí být všechno designově vyvedené. Velice podobná je i forma přístupu k zákazníkovi, ten je na prvním místě. Tesla je také firmou ze Silicon Valley. Jednoduše to není žádná Stutgardská automobilka či umaštěná garáž. Apple dokonce také vyvíjel vlastní elektromobil a údajně se teď přeorientoval jen na vývoj software pro autonomní řízení – jedná se vlastně o mozek autonomních aut, který je řídí pomocí umělé inteligence. To, k čemu Apple směřoval, mělo být robotické auto. Domnívám se, že ale zjistili, že vyrobit auto není zase tak snadné…

 

Vraťme se k Tesle - v čem jsou její elektromobily lepší?

Je možné vyjmenovat mnoho konkrétních výhod. A jako první mě napadá dojezd. Zatímco konkurenční elektromobily jsou z jiné - nižší cenové kategorie, jejich běžný dojezd je dnes 150 – 200 km. Maximum u Tesly je až 600 km, běžný provoz je 300 – 400 km.

 

Jakým způsobem Tesla tak dobrých dojezdových vzdáleností docílila?

Její auta jsou konstruována tak, aby umožnila zabudování velké baterie. Tesla dlouhodobě také pracovala na vývoji baterie a její battery management system je podle mnohých jedním z nejcennějších know-how, která Tesla má. A nejde přitom jen o dojezd.

Tesla také nabízí na celém kontinentu internet zdarma. Auta si online automaticky stahují různé aktualizace, elektromobil si sám například dokáže stáhnout update svého firmware, sám od sebe tak vlastně vylepšuje.

U některých vozů také například bylo možné softwarovým upgradem dokoupit větší kapacitu baterií. Něco podobného je v celém automobilovém světě naprosté unikum.

Tesla má rovněž zajímavé jízdní vlastnosti, pro elektromobily je typické, jak intenzivně zabírá jejich motor hned od nuly. Ihned po sešlápnutí plynového pedálu je k dispozici maximální výkon motoru.

Řidiči mají z jízdy v elektromobilu velice dobrý pocit, jízda je jednoduchá, vůbec není cukavá jako u vozů se spalovacími motory, ale naopak lineární. V elektromobilech je také velice příjemné jezdit. A pokud je někdo technický fanoušek, inovaci pociťuje plnými doušky. Spalovací motor je tady přeci jen sto let a elektromobily jsou novinkou…

 

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Akcie Monety na 75Kč jsou spíše k nákupu než k prodeji. Dividendová politika Monety je nastavena více než atraktivně

Šéf komise, co se zabývá Babišem a Přibilem: Svoboda médií už tu zase pokulhává. Svými vstupy dokonce možná narušují svobodnou politickou soutěž

Devadesát procent zákonů jde proti občanovi. Andrej Babiš obhospodařuje 120 tis. hektarů a devastuje půdu…

Mr. Doporučitel: Využíváme fenoménu osobního doporučení, lidé doporučují lidem přes Dinoprofit.com

Hacker a kryptoanarchista: Na kryptoměny nedosáhne ani exekuce a peníze jsou díky nim ve větším bezpečí, než v bance, která může zkrachovat

Jakub Skryja z Verdi Capital: Kvůli levným penězům se dnes investuje do čehokoli a všichni nemohou uspět



Čti více

Reuters: Audi zamíchá se složením vedení společnosti

Ilustrační foto

Aktivistka vybírá miliardu dolarů na nákup akcií Twitteru, chce pak zablokovat účet Donaldu Trumpovi

Americké akcie dnes oslabily. Trhy znejistěly po výrocích Donalda Trumpa

Elon Musk zveřejnil první fotografii skutečného skafandru SpaceX

Chytrý reproduktor Google Home už umí nakupovat v obchodech Wal-Mart

Globální trh s polovodičovými součástkami letos poroste o 17 %, tvrdí výzkumná zpráva

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.