Jakou společnost převezme Amazon.com v roce 2018. Zde jsou možné akviziční cíle

14:57 | Ne Ro | Diskuze

Analytici se domnívají, že internetový gigant Amazon.com Inc. (AMZN) by si v letošním roce (případně v dalších letech) mohl dělat zálusk na celou řadu firem různého zaměření, od Costco po Wayfair.

Ilustrativní obrázek
Foto: jurvetson

Loňská akvizice společnosti Whole Foods Market Inc. za 13,7 miliard USD změnila nazírání analytiků ohledně toho, do jakých akvizic se Amazon obvykle pouští a jakým se vyhýbá. Analytici se domnívají, že akviziční apetit Amazonu nemusí být koupí Whole Foods Market ještě vyčerpán. V této souvislosti poukazují na skutečnost, že si Amazon snaží upevnit svou pozici jak na nových, tak i starých trzích, a to v různých sektorech: maloobchodním, potravinářském, farmaceutickém, logistickém i v sektoru autonomních technologií. Amazon proto může v letošním roce chtít zrealizovat další akvizice i z toho důvodu, že zvýhodněná repatriace zahraničních zisků zpět do USA může díky Trumpově zákonu nyní proběhnout za zvýhodněných podmínek.

Bude Amazon pokračovat v zahájené expanzi do potravinářského sektoru?

Z počátku je nezbytné si připustit, že akvizicí společnosti Whole Foods Market expanze Amazonu do potravinářské branže nemusí být ještě u konce. Amazon si během let vybudoval vzkvétající, masivní internetovou platformu, která může být díky akvizici Whole Foods Market nyní vhodně doplněna o klasické kamenné prodejny napříč celými Spojenými státy. I v potravinářské a maloobchodní branži nicméně stále ještě existují oblasti, které se Amazonu zatím nepodařilo ovládnout. V tomto ohledu by mohla skvělý akviziční cíl představovat například společnost Costco Wholesale Corp. (COST). Pravděpodobné je, že v případě akvizice by vedení Costco požadovalo tučnou prémii. Výsledkem by ovšem byla expanze Amazonu do offline oblasti a do distribuce. Dalším bonusem by bylo získání velkého počtu loajálních zákazníků Costco. Jde totiž o opravdu důvěryhodnou značku v dané oblasti. Ačkoli je vysoce nepravděpodobné, že by k fúzi Amazon-Costco došlo, nic to nemění na faktu, že by šlo o mimořádně smysluplnou fúzi. Pohlcení společnosti Costco by pro Amazon znamenalo nejen posílení jeho pozice v rámci potravinářského byznysu, ale bylo by i těžkým zásahem primárnímu rivalovi, jímž je pro Amazon určitě společnost Walmart Inc. (WMT).

Jakožto další smysluplné akviziční cíle analytici považují společnosti Target Corp. (TGT), Ulta Beauty Inc. (ULTA) či Wayfair Inc. (W). Analytik G. Munster z Loup Ventures předpovídá, že by si společnost Target Corp. mohla říci až o 41 miliard USD v případě, že by o ní projevil zájem Amazon. Amazon by akvizicí společnosti Target získal přístup na další tržní niku a zvýšil by svou fyzickou přítomnost co do počtu kamenných poboček z 470 obchodů na 2300 lokací. Navíc by pak mohl otevřít v obchodech Target i další pobočky Whole Foods Market, čímž by se rázem stal třetím největším maloobchodním prodejcem potravin v USA po Albertsons Cos. Inc. a Kroger Co. (K).

Byznys se zdravotní péčí je lepší si koupit hotový, než ho budovat od píky

Akvizice společnosti Target by také mohla urychlit ambice Amazonu v oblasti zdravotní péče. Vzhledem ke vztahu Target s CVS Health Corp. (CVS) by pak totiž mohlo dojít k rychlejšímu vstupu na trh péče o  zdraví a farmacie. Hned několik analytiků se domnívá, že daleko jednodušší by pro Amazon bylo, kdyby pohltil nějaký zavedený byznys v této oblasti, než aby začal od píky budovat svůj vlastní. Pomineme-li CVS, další nabízející se akvizicí by byly společnosti Rite Aid Corp. (RAD) či Expres Scripts Holding Co. (ESRX). Právě dodávky léků v den objednání online by pro Amazon představovaly dobrý byznys.

Wayfair představuje způsob jak může Amazon posílit svůj byznys s nábytkem

V minulosti různí analytici nejednou naznačili, že vhodným akvizičním cílem může být online maloobchod domácích potřeb Wayfair. Pravdou sice je, že Amazon už na svém webu prodává jak nábytek, tak větší domácí potřeby, nicméně Wayfair ovládá daleko větší tržní podíl v této oblasti. A právě to je možný důvod, proč by se společnost Wayfair záhy mohla octnout v akvizičním hledáčku Amazonu, míní analytik Mark May z Citigroup. Amazonu by pravděpodobně trvalo roky, než by dohnal Wayfair. Daleko jednodušší by tedy bylo tuto společnosti prostě pohltit. Mezi dalšími možnými kandidáty lze najít Sears Holding Corp. (SHLD), konkrétně její divizi se zařízeními, která by vhodně doplnila akvizici Wayfair. Pokud by k akvizici Wayfair skutečně došlo, nejpravděpodobnější by bylo uzavření dohody s logistickou společností XPO Logistics Inc. (XPO).  Amazon by totiž musel mít nějakého vhodného smluvního dopravce, který by mu byl ochoten přepravovat rozměrné kusy nábytku a zařízení.

Ponecháme-li maloobchodní sektor stranou, mohl by se Amazon začít poohlížet po akvizičních cílech v oblasti autonomního řízení a videoher.

Lyft může Amazonu vydláždit cestičku k samořízeným vozidlům

O akvizici alternativní taxislužby Lyft Inc. skrze Amazon se v minulosti již spekulovalo. Podle Munstera z Loup Ventures by si Lyft mohl říci až o 15 miliard USD, pakliže by o něj Amazon projevil zájem. Akvizice Lyft se ale v tuto chvíli zdá spíše nepravděpodobná, jelikož v dohledné době hodlá nabídnou své akcie na burze atd. Munster si myslí, že pravděpodobnost fúze Lyft skrze Amazon v příštích třech letech je nějakých 10 %. Podle Munstera se Amazonu vyplatí spíše počkat, dokud se v oblasti autonomních vozidel neukáže nějaký vítěz, od něhož by si pak opatřil licenci. Na druhou stranu by akvizice společnosti jako je Lyft mohla Amazonu značně posílit jeho vlastní omezené kapacity, zaměřené na autonomní řízení.

Amazon použije akvizice s cílem stát se králem obsahu

Co se herní branže týče, hned několik analytiků se domnívá, že by měl Amazon zvážit akvizici nějakého vydavatele videoher. Tím by pomohl vzkřísit svou sociální herní platformu Twitch Interaktive Corp., kterou koupil v roce 2014 za 790 miliónů USD. Analytik Daniel Ives z GBH Insights si myslí, že by Twitch neměl ignorovat dobrou značku Twitch a ignorovat její zatím loajální skalní herní komunitu. Tuto platformu by mohl navíc vhodně využít i v případě, pokud by se rozhodl koupit nějakou videohru nebo nějakého vydavatele zábavních videí. Analytici a investoři by si na druhou stranu měli uvědomit, že i velká společnost jako je Amazon může potřebovat trochu času na to, aby nejprve strávila megaakvizici, jakou Whole Foods Market bezesporu byla, než se pustí do nějaké další velké akvizice. Jakákoli integrace zabere čas. Každopádně podle mínění Brittain Ladd, poradce dodavatelského řetězce, který pracoval expanzí AmazonFresh, nelze předpokládat, že by se Amazonu podařilo získat větší vliv v oblasti potravinářských maloobchodníků dříve, než v roce 2021. Toto konstatování citelně koriguje přemrštěná tvrzení, že Amazon přebírá vládu nad potravinářským průmyslem v USA.

Ladd tvrdí, že Amazon bude potřebovat 12 až 18 měsíců, aby integroval Whole Foods Market do platformy Amazon. Amazon prý má strategii pro potravinářský sektor rozpracovanou na deset let a až v polovině, čili po pěti letech, plánuje zesílit své zaměření tímto směrem a opravdu využít všech pák, které v první pětiletce úspěšně implementoval, uzavírá Ladd.

 

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.