Jak přežít noční směnu

17:17 | E V | Diskuze

Není žádnou novinkou, že práce na směny neprospívá našemu zdraví ani psychice.

Ilustrativní obrázek
Foto: elliptic curve

Zvláště pokud nám zaměstnavatel plánuje směny bez ohledu na naše potřeby, ať už fyzické, nebo sociální. Největší zátěž představují pro organismus noční směny, které výrazně narušují přirozený biorytmus lidského těla. To, že noční směny nepatří mezi zaměstnanci k nejoblíbenějším, potvrdil i průzkum společnosti Déhora. Podle něj 26 % zaměstnanců považuje noční za největší zlo práce na směny. Shodl se na tom stejný počet mužů i žen. Když se k tomu přidá špatné řazení směn a několik nočních za sebou, můžeme si zadělat na mnoho zdravotních komplikací. Existují však způsoby, jak své tělo na práci v nočních hodinách optimálně připravit a tyto následky zmírnit. 


1. Jezte s mírou! Jídlo na noční směně by mělo být především lehké a zdravé. Ideální je, pokud si ho připravíte doma a vezmete s sebou do práce. Mnoho lidí se během nočních směn musí vyrovnat s nedostatkem spánku. Spánkový deficit narušuje rovnováhu hormonů, což způsobuje zvýšenou chuť k jídlu, a to bohužel zejména na nezdravé potraviny s velkým obsahem tuků, cukrů a soli. Takové jídlo je během noci hůře stravitelné, proto mají noční pracovníci mírně zvýšené riziko vzniku cukrovky 2. typu.  Snažte se proto odolat nutkání k mlsání co nejvíce a pro všechny případy sebou raději na směnu noste zdravé a lehké občerstvení. Vyvarujte se kofeinu a sladkostí, energii a pozornost můžete pozitivně ovlivnit i pomocí vhodně zvoleného zdravého jídla, a ještě si pochutnáte. Skvělými pomocníky jsou v tomto případě proteiny, které vás nabudí. Najdete je například v oříšcích.

2. Buďte v pohybu! Snažte se být v neustálém pohybu, i když je velmi lákavé si sednout. Zůstanete-li fyzicky čilí, nepodlehnete únavě tak rychle. Jestli jste pro nepřetržitý pohyb příliš unavení, mluvte. Mluvení vám pomůže zůstat aktivní. Pokud to vaše práce dovoluje, povídejte si s kolegy, nebo diskutujte s klienty. Trávíte-li čas na noční směně sami, zapněte si rádio, které bude udržovat vaši pozornost.

3. Zapněte světla! Dobře osvětlené pracoviště zabrání narůstající únavě. V tmavém prostoru vytváří mozek hormon melatonin, který lidský organismus uspává. Přítomnost modravého světla (ze slunečního světla nebo z umělého světla, televize či monitoru) produkci melatoninu zabraňuje. Ale pozor, pokud se expozice světla sníží, přirozená produkce melatoninu začne znovu. Během noční směny se proto ujistěte, že máte dostatek světla.
 
4. Vyhněte se kofeinu! Rozhodně se vyvarujte pití kávy tři až čtyři hodiny před spaním. Kofein způsobuje kratší dobu spánku i jeho horší kvalitu. To vám moc nepomůže, pokud máte za sebou několik nočních směn. Pečlivě také sledujte, co jíte a pijete. Kofein je totiž v mnoha produktech, včetně zeleného a černého čaje, a dokonce i v čokoládovém mléku.

5. Schrupněte si! Pokud to vaše profese umožňuje, snažte se využít volné chvilky na směně ke krátkému zdřímnutí. Průzkum prokázal, že i krátký půlhodinový odpočinek může zabránit hormonálnímu narušení způsobeného nedostatkem spánku a povzbudí váš imunitní systém. Mějte však během noční směny na paměti, že po probuzení trvá až patnáct minut, než budete opět v plné v pohotovosti.

 

Zdroj:Petra Sejpalová, Grayling Czech Republic
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Thyssenkrupp hodlá ve velkém propouštět zaměstnance

Ilustrativní obrázek

Stát chce učitelům přidat 2 700 Kč. Komora teď ukázala, kolik berou a na kolik vzroste plat učitelů

Ilustrativní obrázek

Banka HSBC údajně po světě propustí až 10 tis. pracovníků, píše tisk

Ilustrativní obrázek

USA: Ekonomika přidala 136 tis. nových pracovních míst při očekávání 145 tis.

Ilustrativní obrázek

Regionální pracoviště OS KOVO vede nově žena

Ilustrativní obrázek

Britská energetická společnost bude mít nového CEO



Čti více
Ilustrativní obrázek

Nepodceňujte nebezpečné bakterie ve vašem autě

Ilustrativní obrázek

Domácnost mladých: WiFi, počítač i kousek nebe nad hlavou

Ilustrativní obrázek

Management Consulting Challenge: Otřeste budoucností světa financí s Twistem a PwC

Ilustrativní obrázek

Komentář společnosti Randstad k zářijové míře nezaměstnanosti

Ilustrativní obrázek

Rodí se euroasijský kolos platebního styku

Ilustrativní obrázek

Tematické analýzy 11.10.2019

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.