Internetových „závisláků“ je mezi Čechy čtvrtina

14:14 | E V | Diskuze

Sdílená data jsou pro společnosti cennou komoditou, budují si digitální důvěru.

Ilustrativní obrázek
Foto: public

Otázka, jak nakládáme s daty a jejich hodnotou, se stále častěji stává předmětem veřejné debaty. Data se jako zdroj informací stala klíčovým ekonomickým aktivem. Společnosti se dozvídají o spotřebitelích řadu osobních údajů a přizpůsobují jim své nabídky či produkty na míru. Konkrétně přes třetinu Evropanů (38 %) jsou tzv. „těžcí“ uživatelé internetu, kteří tráví online téměř každou volnou chvíli, používají nejrůznější digitální služby a sdílejí svá data intenzivně. Češi jsou ve srovnání s evropským průměrem méně aktivní, „těžkých“ uživatelů je zhruba čtvrtina (28 %). Nejčastěji sdílejí své kontaktní údaje (44 %). Vyplývá to z mezinárodního průzkumu EOS KSI, který se zabýval hodnotou dat internetových uživatelů a spotřebitelů. Podle odborníků je potřeba, aby společnosti budovaly více svoji digitální důvěru.

 

Pandemie a izolace s ní spojená zasáhla většinu zemí a ovlivnila i dobu, kterou věnujeme internetu. Čím více jsou lidé online, tím větší digitální stopu po sobě zanechávají. A právě ta je stále cennější komoditou na trhu. Osobní údaje firmy používají k různým účelům, pro vývoj nových produktů, individuální analýze potřeb zákazníků a k co nejpřesnějšímu zacílení marketingových aktivit.

Čtvrtina Čechů (28 %) tráví podle studie EOS téměř veškerý volný čas online, kde využívá řadu digitálních služeb, se kterými sdílí svá data. Tato data se pak přeprodávají dál. V porovnání s evropským průměrem jsme ale zdrženlivější, v Evropě je takovýchto těžkých uživatelů 38 %, v USA 35 %. V Čechách zároveň sílí trend, například po vzoru Německa a Slovinska, kdy sice spotřebitelé tráví na internetu a s digitálními službami hodně času, stejně tak ale oceňují i dobu strávenou offline aktivitami (50 % Čechů).

 

Čím více času tráví lidé online, tím více dat mohou s poskytovateli služeb sdílet. Češi uvedli, že nejčastěji poskytují dalším stranám své kontaktní údaje (44 %). Nejméně sdílenou komoditou jsou naopak data týkající se zdraví a zdravotního stavu, ty s různými společnostmi sdílí pouze desetina českých uživatelů internetu.

Přístupovými cestami k datové „dálnici“ jsou nejčastěji chytré telefony a počítače. Možnost trvalého připojení umožňuje nejčastěji kombinace několika zařízení najednou. Češi k tomu nejčastěji používají stolní počítač nebo laptop (88 %), chytrý telefon (82 %), chytrou televizi (38 %), tablet (36 %) nebo chytré hodinky (15 %).

Pro společnosti není ani tak důležitý čas spotřebitelů strávený online, jako spíše jejich ochota sdílet s nimi svá data. K tomu si potřebují vybudovat tzv. digitální důvěru. V EOS se neřídíme heslem „sbírat data pro data“. Namísto toho vyznáváme minimalistický přístup, data shromažďujeme vždy pro konkrétní účel,“ vysvětluje Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI. Pokud si firmy dokážou získat důvěru uživatelů internetu, budou s nimi pak lidé sdílet své údaje ochotněji. Z toho mohou profitovat nejen firmy, kterým data umožní lépe znát „svého“ zákazníka, ale i samotní uživatelé internetu.



O průzkumu: Jakou hodnotu mají data?

Rozsáhlá mezinárodní studie EOS „Jakou hodnotu mají data?“ byla provedena ve spolupráci s agenturou Kantar v první polovině roku 2020 na reprezentativním vzorku od 18 let v sedmnácti zkoumaných zemích. Vyhodnocen byl vzorek vždy 1 000 respondentů z Belgie, Bulharska, České republiky, Francie, Chorvatska, Německa, Polska, Rumunska, Ruska, Slovenska, Slovinska, Srbska, Španělska, Švýcarska, Spojených států a Velké Británie a vzorek 300 respondentů ze Severní Makedonie. Účastníci odpovídali na otázky o tom, jak sami nakládají se svými údaji, jak je poskytují dalším stranám, o důvěře ve firmy a o připravenosti prodat data za odměnu.

 

EOS KSI Česká republika, s.r.o., je součástí nadnárodní sítě 50 společností působících ve více než 25 zemích, které se specializují na finanční služby a všechny aspekty vymáhání pohledávek. Skupina EOS byla založena v roce 1974. EOS je spolehlivý partner, známý nejvyšší úrovní služeb. Své finance společnosti do péče svěřují významné banky, pojišťovny, leasingové společnosti a poskytovatelé spotřebitelských úvěrů, ale také společnosti z oblasti telekomunikací, velkoobchodu a maloobchodu. Centrála skupiny se nachází v Hamburku (Německo). Kromě Německa je skupina EOS přímo zastoupena v Belgii, Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé Hoře, České republice, Dánsku, Francii, Chorvatsku, Irsku, Kanadě, Maďarsku, Makedonii, Nizozemí, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Rusku, Řecku, Slovensku, Slovinsku, Spojených státech, Srbsku, Španělsku, Švýcarsku, a ve Velké Británii. A nepřímo pak v dalších 150 zemích světa.

Zdroj:Tereza Syslová, AMI Communications
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Zpráva Cisco o stavu a vývoji internetu

Ilustrativní obrázek

Avast a koláčky třetích stran

Ilustrativní obrázek

Marketing strachu. Senioři jsou trvale vystaveni dezinformacím

Ilustrativní obrázek

Sešitům odzvonilo. Studenti potřebují hlavně internet

Ilustrativní obrázek

Obliba nákupů přes internet nepřetržitě roste



Čti více
Ilustrativní obrázek

Zlato jako investice v nejistých časech

Ilustrativní obrázek

OPEC+ dnes bude jednat o dalším zvyšování nabídky ropy, varuje před riziky

Ilustrativní obrázek

IEA očekává očištění přebytku ropy koncem roku 2021, poptávka bude postupně růst

Ilustrativní obrázek

Po náročném vyjednávání činí OPEC+ rozhodnutí o postupném zvýšení nabídky ropy v příštím roce

Ilustrativní obrázek

Korunu čeká klidnější rok

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS ke zdražování pohonných hmot, elektřiny a zemního plynu

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.