Gebrüder Weiss - komentáře - Jan Kodada

13:13 | E V | Diskuze

Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR, komentuje otázku dostupnosti lidských zdrojů před Vánocemi, aktuální hospodářské výsledky společnosti, investice do IT technologií, alternativní koncepty zaměřené na udržitelný rozvoj a očekávané změny v oboru logistiky.

Ilustrativní obrázek
Foto: Gebrüder Weiss

Řada maloobchodů začala připomínat téma Vánoc. V tomto období je možné očekávat nárůst objemu B2C transakcí, což má bezpochyby dopad i na logistické společnosti. Plánujete nábor pracovníků na předvánoční období?

Nábor pracovníků provádíme průběžně během celého roku, a to tak, bychom jich vždy měli dostatek a zvládli výraznější množství přeprav ve vytíženějších obdobích, zpravidla před létem a během vánoční sezóny. Na tu se ostatně připravujeme již od léta. Objem přeprav se totiž zvyšuje už v podstatě již od poloviny září. Pravidelně posilujeme veškeré provozy, navyšujeme kapacity tak, abychom vánoční sezónu zvládli hladce a perfektně. Dalším náročným obdobím je pak květen a červen, protože obchody včetně e-shopů přicházejí před začátkem prázdnin s různými akčními nabídkami. Důležité je ale zmínit, že se snažíme dlouhodobě budovat takové portfolio klientů, které nám umožní minimalizovat sezónní výkyvy a my tak můžeme být jako partner co nejvíce stabilní a poskytovat nejlepší služby.  

 

Jaké tržby evidujete za první pololetí 2019? Pro které segmenty přepravujete nejvíce, resp. jaké je procentuální rozložení? Jak jsou ve vašem portfoliu zastoupeni zákazníci, jde spíše o B2B, nebo B2C přepravu? Které společnosti a z jakých segmentů patří k vašim největším zákazníkům?

Za první pololetí letošního roku evidujeme tržby o 4,5 % vyšší oproti stejnému období v loňském roce. Nejsilnější jsme stále v B2B přepravách, v České republice se to týká především odvětví high-tech (elektronika), automotive, spotřebního zboží, e-commerce, stavebního průmyslu, ale také strojírenského či chemického průmyslu. Jelikož se ale spotřeba domácností v Česku drží stále na vysoké úrovni, registrujeme za období leden-duben 2019 růst i v segmentu B2C, a to přibližně o 7 %. Počet zakázek dále rostl také v následujících dvou měsících, tedy v květnu a červnu, i když menším tempem.

 

Kolik zásilek, resp. jakou hmotnost jste přepravili za pololetí 2019 a jaký typ přepravy (pozemní, letecká, námořní) se nejvíce podílí na přepravě či tržbách?

Za první pololetí 2019 jsme přepravili zásilky o hmotnosti téměř 279 000 000 kg, což je o 5,3 % více než rok předchozí. V České republice je dominantní pozemní přeprava, využívána je v 90 % námi přepravovaných zásilek, následuje letecká a námořní, které představují 10 %. Například ale v LCL přepravách, tedy kusových námořních zásilkách, patříme k lídrům na trhu a česká organizace je v těchto přepravách v rámci celé společnosti Gebrüder Weiss nejsilnější.

 

Jaké investice plánujete na zbytek letošního roku a do čeho budou směřovat investice v roce 2020? Plánujete letos či v příštím roce zavedení nových poboček, rozšíření těch současných, nové spoje, služby apod.? Investujete také do IT a jaká „chytrá řešení“ nyní využíváte, plánujete jejich rozšíření?

Investujeme kontinuálně, protože si uvědomujeme, jak důležité je neustále se vyvíjet. V loňském roce jsme v rámci celého Gebrüder Weiss investovali více než 50 milionů euro, například do digitalizace, od které očekáváme lepší plánování, optimalizaci procesů a nové možnosti komunikace. Investice se ale týkaly i nové fyzické infrastruktury. Pokračujeme v tom i letos. Rozšířili jsme naše zázemí v České republice o pobočku v Hradci Králové o rozloze 2 000 m2, do konce roku přibude nový terminál v Plzni o rozloze 1 300 m2. Zároveň plánujeme rozšířit terminály v Jenči a pobočku v Syrovicích. V oblasti digitalizace jsme implementovali nový CRM systém, dále také inovovaný WMS (Warehouse Management System) pro ještě lepší a preciznější řízení skladových procesů. Umožňuje nám efektivnější třídění, organizaci, inventarizaci a zaskladnění zásilek, ale také analýzu všech dat. Zavedli jsme také systém Cargometer zajišťující přesné a rychlé měření a vážení zásilek, to vede k větší optimalizaci a snížení počtu rozvozových aut. Aktuálně pak testujeme zavedení nového zákaznického portálu a v neposlední řadě směřují investice i do výraznější transparentnosti našeho Supply Chain Managementu.

 

Jaké změny v oblasti přepravy a logistiky jako průmyslového segmentu v nejbližší době očekáváte?

Počítáme s tím, že bude nadále posilovat význam Hedvábné stezky. My v rámci této trasy již fungujeme a postupně dle potřeby klientů rozšiřujeme působiště v těchto destinacích, naposledy třeba v Uzbekistánu. Odvětví logistiky pak jako celek aktuálně testuje a zkoumá možnosti využití alternativních pohonů, LNG, CNG nebo elektřiny, udržitelná využívání přírodních zdrojů je pro logistiku důležité téma. Skutečně velký potenciál dalšího rozvoje se pak ukrývá ve využití již dnes existujících logistických dat. Výzkumy analytických společností říkají, že v závislosti na druhu, oblasti zkoumaného druhu dopravy, neumí průmyslové firmy využít přibližně 70 procent, v některých případech dokonce až 90 procent existujících dat. Právě v jejich využití je veliký prostor pro taková opatření, která mohou významně zvýšit efektivitu dopravy, zejména v městských aglomeracích. Přibližně v průběhu příštích pěti až deseti let je možné očekávat také vyšší míru zapojení umělé inteligence a optimalizačních algoritmů do rozhodovacích procesů. To se projeví také vyššími nároky na pracovníky, kteří se budou muset stát skutečnými experty na práci s takovými systémy. Což se ale přirozeně netýká pouze oblasti dopravy. Nepochybně se bude dále rozvíjet i transparentnost na celém dodavatelsko-odběratelském řetězci. Informace je nutno sdílet v mnohem větší míře, než tomu bylo dosud. Se současnými informačními automatizovanými systémy je to dnes technicky možné. S tím souvisí i využití blockchainu, automatizace procesů, v těch spatřujeme využitelný potenciál. Další rozvoj zaznamená také autonomní řízení, jeho prvky ve formě nejrůznějších asistentů řízení vidíme ve vozidlech již dnes.

 

Jaké změny by v blízké době měly nastat, aby u nás logistika jako taková dlouhodobě prosperovala?

Velmi pozitivně bychom přijali funkční silniční infrastrukturu napříč Českou republikou, která netrápí jen přepravní firmy, ale všechny řidiče. Podle studií máme 6. nejhorší silnice v Evropské Unii a jejich stav se samozřejmě projevuje i na každodenním fungování Gebrüder Weiss. Vidíme to na čase, který naši řidiči tráví v kolonách kvůli uzavírkám. Je potřeba si uvědomit, že každá silniční uzavírka a z ní plynoucí dopravní komplikace má za následek menší počet rozvezených zásilek jedním vozem za daný časový úsek, například směnu. Logistické společnosti ale musí odbavit všechny zakázky, proto jsou nuceny vyslat na cesty další auta. Hustota provozu se tím opět zvyšuje a dopravní komplikace násobí. O objízdných trasách velkých měst a pohybu v aglomeracích ani nemluvě. Ve většině případů si s komplikacemi v provozu díky našim procesům dokážeme poradit a řadu věcí predikovat, vše se ale eliminovat nedá. Zdržení a čas strávený stáním v kolonách se projevuje také rychlejším a rozsáhlejším opotřebení vozů a zvedá náklady na údržbu a opravy.


Jaké alternativní koncepty a opatření využíváte pro trvalou udržitelnost vaší společnosti? Do jaké míry je možné jednat ekologicky, co se týče logistických služeb?

Udržitelnost a logistika by měly jít ruku v ruce, jen je třeba hledat vhodné a efektivní cesty. V Gebrüder Weiss cítíme velkou zodpovědnost k životnímu prostředí a přírodním zdrojům, Ne nadarmo je, společně s nezávislostí, odpovědností a zaměřením na excelentní kvalitu služeb je udržitelnost jednou z našich čtyř základních firemních hodnot.

Například díky našemu Orange Combi Cargo, speciálnímu přepravnímu vlaku v Rakousku, ušetříme cestu 66 nákladním vozům za den, což se nemusí na první pohled zdát jako vysoké číslo, ale když si to spočítáte za celý rok, jsme takřka na 24 000 ušetřených cestách. Za rok díky tomu ušetříme více jak 9 000 tun CO2. V tyrolském Wörgelu jsme pak vybudovali energeticky neutrální logistickou halu, ve které využíváme vlastní tepelné čerpadlo a elektrickou energii získáváme ze solárních panelů.

Abychom ale nemluvili pouze o našich zahraničních centrálách, udržitelnost se snažíme aplikovat i v ČR. Nechceme plýtvat energiemi, proto zavádíme v našich objektech a areálech systémy chytrého osvětlení odebírající elektřinu pouze pokud je to skutečně potřeba. Na pobočce v Jenči jsme navíc nechali v nedávné době implementovat bezvodovodní toalety, které vůbec nepoužívají pitnou vodu ke splachování. Při dodávce nových spotřebičů koncovým uživatelům zároveň odvážíme přímo od příjemců jejich vyřazená zařízení, které následně předáváme k recyklaci. Za rok 2018 jsme se v České republice tímto způsobem postarali o více než 17 000 kilogramů odpadu. Snažíme se i o postupné snižování průměrného staří našeho vozového parku, novější auta totiž zatěžují životní prostředí méně, než ta starší. Testujeme alternativní pohony jako CNG, LNG nebo nákladní elektro vozy. Podnikáme tedy řadu kroků, abychom reálně snižovali zátěž životního prostředí, jde nám o zlepšování životních podmínek společnosti jako celku.

Zdroj:Jiří Kolář, Knowcomm
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Thyssenkrupp hodlá ve velkém propouštět zaměstnance

Ilustrativní obrázek

Stát chce učitelům přidat 2 700 Kč. Komora teď ukázala, kolik berou a na kolik vzroste plat učitelů

Ilustrativní obrázek

Banka HSBC údajně po světě propustí až 10 tis. pracovníků, píše tisk

Ilustrativní obrázek

USA: Ekonomika přidala 136 tis. nových pracovních míst při očekávání 145 tis.

Ilustrativní obrázek

Regionální pracoviště OS KOVO vede nově žena

Ilustrativní obrázek

Britská energetická společnost bude mít nového CEO



Čti více
Ilustrativní obrázek

Management Consulting Challenge: Otřeste budoucností světa financí s Twistem a PwC

Ilustrativní obrázek

Komentář společnosti Randstad k zářijové míře nezaměstnanosti

Ilustrativní obrázek

Rodí se euroasijský kolos platebního styku

Ilustrativní obrázek

Tematické analýzy 11.10.2019

Ilustrativní obrázek

Německý DAX roste

Ilustrativní obrázek

Pražská burza v plusu

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.