Ferruccio Lamborghini by oslavil sté narozeniny

26.04.2016 21:30 | fa ra | Diskuze

Úspěšný italský poválečný výrobce traktorů či klimatizačních systémů Ferruccio Lamborghini se nakonec proslavil výrobou luxusních automobilů. Tomu předcházel údajný spor se šéfem další prestižní italské značky Enzem Ferrarim. Lamborghini nebyl spokojený s kvalitou zakoupeného Ferrari, a proto se na jaře 1963 rozhodl začít vyrábět vlastní sportovní auta v továrně nedaleko Boloni.

Foto: John Lloyd

Ferruccio Lamborghini, který se narodil před 100 lety, 28. dubna 1916, zemřel v únoru 1993. Automobilka Lamborghini patří od roku 1998, kdy jej koupila Audi, do skupiny Volkswagen.

Výrobce proslulých traktorů, které změnily tvář celého italského venkova po druhé světové válce, se narodil ve vesnici Renazzo, která dnes patří k městu Cento v provincii Ferrara. Jeho rodiče byli rolníci a obchodníci s dobytkem, syn však odmalička tíhl ke strojům.

Za druhé světové války pak sloužil v letectvu jako opravář, na ostrově Rhodos byl posléze zajat Brity. Po návratu se v roce 1946 oženil a o dva roky později založil ve městě Cento firmu na výrobu traktorů. V roce 1959 pak začal vyrábět klimatizaci, hořáky, kamna či větráky.

Stále ale toužil po odpovídajícím luxusním autě. Maserati ho zklamalo, zdálo se mu těžké a pomalé. Spokojen nebyl ani s britskými sportovními automobily Aston Martin či Jaguar či s německým Mercedesem. Pořídil si několik modelů značek Alfa Romeo a Lancia, ale na každém našel nějaký nedostatek. A tak si po roztržce s Ferrarim založil vlastní automobilku.

Lamborghini přeplatil schopné Ferrariho konstruktéry v čele s Giottem Bizzarinim. První model nové společnosti byl představen v roce 1964 a nesl typové označení 350 GT. Oproti vozům Ferrari, které v té době měly značně spartánský interiér, působila kabina novinky luxusnějším dojmem. Průlomovým modelem pak byla legendární Miura z roku 1966.

V roce 1969 obdržel Lamborghini nejvyšší italské státní vyznamenání udělované za rozvoj průmyslu a hospodářství, poté ale postupně odešel do ústraní. Lamborghini totiž musel kvůli velkým ztrátám továrnu na zemědělské stroje prodat koncernu Fiat, který ji přenechal firmě SAME. Dnes je původní podnik součástí velké nadnárodní skupiny SDF s centrálou v italském Trevigliu, která stále nabízí i traktory Lamborghini.

Osud automobilky byl ještě složitější. Produkci supersportů převzal v roce 1972 švýcarský podnikatel Georges-Henri Rossetti. Zbývajících 49 procent akcií pak Ferruccio prodal v roce 1973 po ropné krizi, úpadek značky totiž pokračoval dál. Slávu automobilky oprášilo až Diablo z roku 1990, poslední významné "lambo" zkonstruované za Ferrucciova života.

Po složitých peripetiích včetně bankrotu v roce 1978, revitalizace, podvázaného rozvoje v područí Patricka Mimrama (1980-1987), Chrysleru (1987-1994) a indonéského Megateku (1994-1998) Lamborghini roku 1998 zakotvilo v přístavu Volkswagen.

Zakladatel se po prodeji automobilky stáhl na svůj statek La Fiorita v Umbrii. Věnoval se pěstování révy a výrobě vína. Také byl jedním z prvních průkopníků agroturistiky. Zemřel 20. února 1993 ve věku 76 let na následky infarktu. Jeho syn Antonio prodává pod označením Tonino Lamborghini oděvy, módní doplňky a parfémy. Dcera Patrizia se věnuje statku a vínu.

Zdroj:čtk
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Plasty mají lidstvu stále co nabídnout, jejich dopad je nejen ekonomický, ale též ekologický

Ilustrační foto

Těžba písku v Africe ohrožuje zdraví lidí i řeky, ze kterých se těží

Ilustrační foto

Cessna oslavila 90 let o založení firmy, znají jí na každém letišti

Morgan Stanley varuje a snižuje rating pro akcie Ferrari

Ilustrační foto

Rusko se stává rájem malých pivovarů

Ilustrační foto

Atom pro mír: Před šedesáti lety začala vykonávat svou činnost MAAE



Čti více

Rockwell Automation odmítla vylepšenou nabídku na koupi od firmy Emerson

Evropská unie pokutuje pět výrobců airbagů a bezpečnostních pásů kvůli kartelu

Americké akcie ovládne v roce 2018 „racionální bujarost,“ tvrdí analytici Goldman Sachs

Bolívie podepsala smlouvy o průzkumu nalezišť zemního plynu v hodnotě 1,6 miliardy dolarů

TransCanada omezí do konce listopadu dodávky ropy pomocí ropovodu Keystone

TiVo vyhrál patentový spor s firmou Comcast

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.