Existence paralelních vesmírů podle Stephena Hawkinga. Toto je poslední vědecký příspěvek jen dva týdne před smrtí

Stephen Hawking prováděl pouhé dva týdny před svou smrtí poslední revize příspěvku, který stvořil spolu s Thomasem Hertogem,

Foto: Lwp Kommunikáció

Vědecká studie, jejímiž autory jsou Stephen Hawking a Thomas Hertog, nese název „A Smooth exist from ethernal inflation“. Byla připravena k otištění v odborném časopise pouhé dva týdny před Hawkingovou smrtí.

Studie se týká paralelních světů (multiverza), a dokonce navrhuje způsob, jak existenci paralelních světů potvrdit či vyvrátit.

Stejně jako valná část Hawkingových prací má i popisovaná studie teoretický charakter. Hawking s Hertogen se v ní snaží objasnit, jak by záření pozadí (background radiation), zanechané Velkým třeskem či počátkem času, mohlo zodpovědět mnoho otázek, souvisejících s paralelními světy.

Hawking se v předkládané studii domnívá, že lze se správnými senzory v hlubokém vesmíru přesně změřit radiaci pozadí a že lze nalézt paralelní univerza (která vlastně proto, že je jich mnoho, nejsou univerzy, nýbrž právě multiverzy).

Časová osa metrické expanze prostoru, v níž je prostor (zahrnující hypotetickou nepozorovatelnou část vesmíru) v každém časovém bodě představován kruhovým průřezem:

Zdroj: ibt, Wikimedia

Původní studie vznikla v červenci 2017, nicméně k její finální revizi došlo teprve letos v březnu. Abstrakt studie lze najít na webu Cornell University. Vědecká komunita s napětím očekává, kdy Hertog studii vydá. Mohl by za ní získat třeba i Nobelovu cenu. Vlastně jen on, poněvadž mrtvým se neuděluje.

O konceptu existence multiverza se ve vědeckých kruzích stále vedou čilé debaty. Jeho existence je nezbytná třeba pro dokázání určitých konceptů strunové teorie aj.

Zdroj:ibtimes