Evropa je nejatraktivnějším regionem pro budoucí podnikání, ukazuje nová zpráva HSBC

15:15 | E V | Diskuze

Na pozadí rostoucí vlny protekcionismu a geopolitické nejistoty se Evropa stane ještě atraktivnější obchodní destinací pro podniky po celém světě.

Ilustrativní obrázek
Foto: Gerd Altmann

Podle nové zprávy HSBC Navigator plánují dvě pětiny z nich v příštích 3–5 letech do Evropy expandovat a více než polovina evropských firem se chystá v rámci regionu zvýšit svou podnikatelskou aktivitu.

Evropa je stále nejatraktivnější

Výsledky posledního průzkumu HSBC Navigator: Now, next and how zahrnujícího více než 9 100 společností ve 35 zemích a teritoriích ukazují, že je Evropa regionem číslo jedna pro podnikatele. 39 % firem z celého světa plánuje v příštích 3–5 letech do Evropy expandovat a 52 % evropských firem v tomto období očekává posílení svých aktivit v rámci regionu. Oproti minulému roku se ochota investovat do aktivit na starém kontinentu mezi evropskými firmami dokonce zvýšila (47 % v roce 2018).

 

„Z výsledků posledního průzkumu Navigator vyplývá, že i přes výzvy, kterým podniky v regionu čelí, je Evropa na dobré cestě stát se ještě atraktivnějším místem pro podnikání. Vzhledem k tomu, že je EU největším obchodním blokem světa na dynamickém trhu s více než 500 miliony spotřebiteli a světovým centrem pro přímé zahraniční investice, není tento trend žádným překvapením. Jako mezinárodní banka s více než 12 500 evropskými klienty se HSBC nachází v dobré pozici pro to, propojit své klienty s příležitostmi v Evropě i mimo ni,“ říká Richard Keery, generální ředitel HSBC Česká republika.

 

Německo (15 %), Francie (13 %) a Spojené království (10 %) jsou na prvním místě na seznamu nejatraktivnějších trhů pro firmy z celého světa. Podle průzkumu HSBC jsou hlavními důvody podtrhujícími přitažlivost Evropy stabilní poptávka ze strany zákazníků, příznivé prostředí pro strategická partnerství a přístup k novým dodavatelům nebo partnerům.

 

Evropské firmy se na budoucí vývoj svého podnikání dívají spíše pozitivně. Drtivá většina z nich (79 %) očekává v příštím roce růst. Téměř každá pátá (18 %) dokonce přepokládá, že poroste o 15 % nebo více. Nejoptimističtější jsou podniky v Polsku (88 %), Španělsku (85 %), Řecku (85 %) a Francii (84 %). Z faktorů nejvíce přispívajících k jejich růstu firmy hlavně jmenují otevírání nových trhů (37 %), investice do technologií (30 %), motivovanou pracovní sílu a představení nových produktů nebo služeb (obě 28 %). V této souvislosti více než dvě z pěti (41 %) firem tvrdí, že jsou nyní optimističtější než před rokem, přičemž celosvětový průměr činí 47 %.

 

Evropské firmy těží z otevřených hranic

Pokud jde o protekcionismus, většina evropských firem (55 %) si myslí, že vlády se obecně snaží chránit své domácí podniky čím dál více. Počet firem s podobným názorem každým rokem roste, i když zatím nedosahuje globálního průměru (65 %). Evropské podniky také nejméně očekávají, že budou profitovat z ochranářských cel a bariér. Pouhá polovina (51 %) z nich očekává spíše zisky než ztráty ze zvyšujícího se protekcionismu, což je podstatně méně než např. u firem v Severní Americe (66 %) nebo na Středním východě (64 %). Ve snaze vyrovnat se s negativními účinky protekcionismu jsou hlavními firemními strategiemi snižování nákladů (31 %), větší využití zdrojů od místních dodavatelů (24 %), změny nabídky nebo snižování marží (oba 22 %).

 

Ačkoliv významné světové ekonomiky zavedly v poslední době řadu opatření pro kontrolu obchodu včetně cel, úsilí o další liberalizaci světového obchodu neustalo. Příkladem je mj. letos podepsaná dohoda o hospodářském partnerství mezi EU a Japonskem. HSBC předpovídá, že globální ekonomika v roce 2020 vzroste o 2,5 % po růstu o 2,6 % v letošním roce.

Zdroj:Dominik Ježek, Havas PR Prague
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Rok života pryč! Co nám covid dal a vzal?

Ilustrativní obrázek

Vídeň zve startupy zpracovatelského průmyslu na květnový festival v rámci ViennaUP´21

Ilustrativní obrázek

Průzkum: Jak přežili drobní podnikatelé lockdown a co si nově myslí o rizicích podnikání?

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS ke vzniku odborů v Amazonu

Ilustrativní obrázek

Naučili Čechy znovu nosit botasky, teď představují vlastní značku PÁR

Ilustrativní obrázek

Nové technologie, které se využívají v boji s koronavirem



Čti více
Ilustrativní obrázek

Komentář BHS ke zrušení stropů na výši nájemného v Berlíně

Ilustrativní obrázek

Budoucnost nemocnic je v lepším time managementu

Ilustrativní obrázek

Výsledky Goldman Sachs za 1Q převálcovaly očekávání, investiční banka těžila z rušného obchodování

Ilustrativní obrázek

LG představuje svou filosofii společensky odpovědného investování

Ilustrativní obrázek

MONETA varuje před vlnou podvodných mailů

Ilustrativní obrázek

Visa podporuje prodloužení projektu Česko platí kartou, na který nově dosáhnou i veřejné instituce

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.