Evropa je nejatraktivnějším regionem pro budoucí podnikání, ukazuje nová zpráva HSBC

15:15 | E V | Diskuze

Na pozadí rostoucí vlny protekcionismu a geopolitické nejistoty se Evropa stane ještě atraktivnější obchodní destinací pro podniky po celém světě.

Ilustrativní obrázek
Foto: Gerd Altmann

Podle nové zprávy HSBC Navigator plánují dvě pětiny z nich v příštích 3–5 letech do Evropy expandovat a více než polovina evropských firem se chystá v rámci regionu zvýšit svou podnikatelskou aktivitu.

Evropa je stále nejatraktivnější

Výsledky posledního průzkumu HSBC Navigator: Now, next and how zahrnujícího více než 9 100 společností ve 35 zemích a teritoriích ukazují, že je Evropa regionem číslo jedna pro podnikatele. 39 % firem z celého světa plánuje v příštích 3–5 letech do Evropy expandovat a 52 % evropských firem v tomto období očekává posílení svých aktivit v rámci regionu. Oproti minulému roku se ochota investovat do aktivit na starém kontinentu mezi evropskými firmami dokonce zvýšila (47 % v roce 2018).

 

„Z výsledků posledního průzkumu Navigator vyplývá, že i přes výzvy, kterým podniky v regionu čelí, je Evropa na dobré cestě stát se ještě atraktivnějším místem pro podnikání. Vzhledem k tomu, že je EU největším obchodním blokem světa na dynamickém trhu s více než 500 miliony spotřebiteli a světovým centrem pro přímé zahraniční investice, není tento trend žádným překvapením. Jako mezinárodní banka s více než 12 500 evropskými klienty se HSBC nachází v dobré pozici pro to, propojit své klienty s příležitostmi v Evropě i mimo ni,“ říká Richard Keery, generální ředitel HSBC Česká republika.

 

Německo (15 %), Francie (13 %) a Spojené království (10 %) jsou na prvním místě na seznamu nejatraktivnějších trhů pro firmy z celého světa. Podle průzkumu HSBC jsou hlavními důvody podtrhujícími přitažlivost Evropy stabilní poptávka ze strany zákazníků, příznivé prostředí pro strategická partnerství a přístup k novým dodavatelům nebo partnerům.

 

Evropské firmy se na budoucí vývoj svého podnikání dívají spíše pozitivně. Drtivá většina z nich (79 %) očekává v příštím roce růst. Téměř každá pátá (18 %) dokonce přepokládá, že poroste o 15 % nebo více. Nejoptimističtější jsou podniky v Polsku (88 %), Španělsku (85 %), Řecku (85 %) a Francii (84 %). Z faktorů nejvíce přispívajících k jejich růstu firmy hlavně jmenují otevírání nových trhů (37 %), investice do technologií (30 %), motivovanou pracovní sílu a představení nových produktů nebo služeb (obě 28 %). V této souvislosti více než dvě z pěti (41 %) firem tvrdí, že jsou nyní optimističtější než před rokem, přičemž celosvětový průměr činí 47 %.

 

Evropské firmy těží z otevřených hranic

Pokud jde o protekcionismus, většina evropských firem (55 %) si myslí, že vlády se obecně snaží chránit své domácí podniky čím dál více. Počet firem s podobným názorem každým rokem roste, i když zatím nedosahuje globálního průměru (65 %). Evropské podniky také nejméně očekávají, že budou profitovat z ochranářských cel a bariér. Pouhá polovina (51 %) z nich očekává spíše zisky než ztráty ze zvyšujícího se protekcionismu, což je podstatně méně než např. u firem v Severní Americe (66 %) nebo na Středním východě (64 %). Ve snaze vyrovnat se s negativními účinky protekcionismu jsou hlavními firemními strategiemi snižování nákladů (31 %), větší využití zdrojů od místních dodavatelů (24 %), změny nabídky nebo snižování marží (oba 22 %).

 

Ačkoliv významné světové ekonomiky zavedly v poslední době řadu opatření pro kontrolu obchodu včetně cel, úsilí o další liberalizaci světového obchodu neustalo. Příkladem je mj. letos podepsaná dohoda o hospodářském partnerství mezi EU a Japonskem. HSBC předpovídá, že globální ekonomika v roce 2020 vzroste o 2,5 % po růstu o 2,6 % v letošním roce.

Zdroj:Dominik Ježek, Havas PR Prague
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

VÝZVA ZAMĚSTNAVATELŮ: Vláda by měla do konce roku prodloužit i program Antivirus B

Ilustrativní obrázek

S podílem práce z domova roste i počet hackerských útoků

Ilustrativní obrázek

Firmy se na home office adaptovaly, pokles produktivity není tak velký jako na jaře

Ilustrativní obrázek

Ranní zpráva z finančního trhu 22.10.2020

Ilustrativní obrázek

Kaufland svým zaměstnancům poděkuje odměnou ve výši 55 milionů korun

Ilustrativní obrázek

Home office či remote jsou nekorunovanými králi nejnovějšího průzkumu portálu StartupJobs. Firmy i nadále počítají s náborem



Čti více
Ilustrativní obrázek

AAA AUTO najíždí na prodej vozů on-line

Ilustrativní obrázek

TZ ke konci moratoria a zvládání II. vlny pandemie

Ilustrativní obrázek

Sedmero tipů pro efektivní home office nejen v době koronaviru

Ilustrativní obrázek

Coca-Cola za 3Q uvádí nízké tržby na úrovni nejvyšších očekávání, zrychluje restrukturalizaci

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k cenám pohonných hmot a ropy

Ilustrativní obrázek

Moneta: Dopady prodejů starších NPL portfolií a učiněných změn úrokových sazeb u klientských vkladů

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.