Epidemie snížila počet nehod, o prázdninách více bourali motorkáři

12:12 | E V | Diskuze

V prvních osmi měsících letošního roku se na českých silnicích stalo 63 088 dopravních nehod, což je o 10 procent méně než za stejné období loni.

Ilustrativní obrázek
Foto: public

Mírně se zvýšil podíl bourajících motorkářů, a to především o prázdninách. V červenci a srpnu byli účastníky 3,6 % všech nehod. Přesto letos jejich podíl na celkovém počtu obětí klesl. Pojišťovny u stanovení odškodnění pro motorkáře zohledňují jiné faktory než u řidičů aut – zaměřují se například na to, zda měli milovníci jedné stopy homologovanou helmu, upozorňuje společnost Vindicia.

Za prvních osm letošních měsíců Česko zaznamenalo o 10 % méně dopravních nehod ve srovnání s loňskem. „Čísla ale stále ovlivňují jarní měsíce, kdy byl provoz na silnicích výrazně utlumen v důsledku karantény a dalších opatření, která provázela boj proti koronaviru,“ mírní optimismus Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia.

Počet obětí dopravních nehod klesl přibližně o 8 procent. „Jen mírně se zvýšil podíl bourajících motorkářů, tedy cestujících na mopedech i silnějších a slabších motorkách. Jejich případy však častěji končí tragicky. Motorkáři jsou letos účastníky každé 43. nehody, která se na silnici stane. Přesto představují 14 procent všech obětí. Každý sedmý člověk, který přišel na vozovce o život, tak seděl na motorce“ uvádí Beck.

 

U odškodnění hraje roli i kvalita helmy, mít soukromou pojistku se vyplatí

Pojišťovny se u motorkářů zaměřují i na jiné faktory než u řidičů aut. Roli zde samozřejmě nehraje použití pásů. Naopak se vedle případné konzumace alkoholu řeší například i to, zda měl motorkář homologovanou helmu a jaký byl stav motocyklu. „To vše může být faktorem pro krácení či úplné znemožnění plnění,“ varuje Beck.

I pro motorkáře je při vyřizování odškodnění klíčové dobře znát své nároky. Měl by si pohlídat hlavně to, aby se při stanovení výše částky přihlíželo k aktuální, nedávno modernizované Metodice Nejvyššího soudu. Odškodnění se totiž může dramaticky lišit, což potvrzuje i motorkář, který z původních 312 tisíc korun získal na základě nového posudku 1,3 milionu.

Milovníci jednostopých vozidel jsou často na komplikace připraveni a zřizují si soukromé životní pojistky. Stejný krok učinil další motorkář, který boural vlastní vinou – bohužel se závažnými následky, kdy zůstal upoután na invalidní vozík. „Pojišťovna mu z 16 položek různých zranění uznala pouze dvě a vyplatila jen 230 tisíc korun. Poškozený si byl naštěstí vědom svých práv a zabojoval o adekvátní plnění. Jenom na odškodnění trvalých následků tak získal 2,3 milionu korun, tedy 10x vyšší částku. O dalších nárocích se přitom ještě rozhoduje,“ popisuje Beck.

 

Při sjednání pojistky by motorkáři měli myslet na ušlý výdělek

Je chvályhodné, že část motorkářů myslí na zadní vrátka a pro případ nehody si sjednává pojistku. Na co se ale zaměřit, aby opravdu sloužila svému účelu? Vindicia doporučuje klást důraz na trvalé následky, zdvojnásobit plnění u dopravních nehod, pojištění na invaliditu sjednat už od prvního po třetí stupeň, stejně jako denní odškodné a pracovní neschopnost v maximální výši. Pokud je totiž motorkář viníkem nehody, pojistka mu musí pokrýt ušlý výdělek.

 

Počet nehod v lednu až srpnu

Počet nehod motorkářů (podíl)

Počet úmrtí na silnicích

Počet úmrtí motorkářů (podíl na celkovém počtu)

2020

63 088 (Y/Y pokles 10 %)

1472 (2,3 %)

323 (Y/Y pokles 8,2 %)

46 (14,2 %)

2019

69 970

1380 (2 %)

352

60 (17 %)

Prázdniny

2020

Počet nehod v červenci a srpnu

Počet nehod motorkářů (podíl)

Počet úmrtí na silnicích

Počet úmrtí motorkářů (podíl na celkovém počtu)

 

18 013

646 (3,6 %)

97

14 (14,4 %)

Podle statistik nehodovosti Policie ČR.
Kategorie motorkář v tabulce zahrnuje mopedy, slabší i klasické motocykly.***

 

 

O společnosti Vindicia

Vindicia pomáhá poškozeným získat adekvátní odškodnění, a to především v případech úrazů, které vznikly jako následek dopravních nehod, pracovních úrazů na pracovišti, úrazů ve školách nebo sportovištích, či kvůli nedostatečné lékařské péči. Firma spolupracuje s týmem právníků a soudních znalců v oboru nemateriální újmy na zdraví, kteří vyhotoví znalecké posudky. Klienti neplatí žádné vstupní náklady, služby Vindicie jsou tak dostupné všem. Společnosti klient zaplatí určitý podíl z částky až v případě, že pro něj společnost odškodnění úspěšně vymůže.

Zdroj:Tereza Holá, ShrtCut Studio s.r.o.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

AAA AUTO najíždí na prodej vozů on-line

Ilustrativní obrázek

TZ ke konci moratoria a zvládání II. vlny pandemie

Ilustrativní obrázek

Sedmero tipů pro efektivní home office nejen v době koronaviru

Ilustrativní obrázek

Coca-Cola za 3Q uvádí nízké tržby na úrovni nejvyšších očekávání, zrychluje restrukturalizaci

Ilustrativní obrázek

Moneta: Dopady prodejů starších NPL portfolií a učiněných změn úrokových sazeb u klientských vkladů

Ilustrativní obrázek

Průzkum PMI a implikace pro střední Evropu - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments



Čti více
Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k cenám pohonných hmot a ropy

Ilustrativní obrázek

Asijsko-pacifické indexy s rozdílnými výsledky

Ilustrativní obrázek

Německá burza otevřela v červených číslech

Ilustrativní obrázek

Asijské akcie klesaly

Ilustrativní obrázek

Německý DAX spolu s Evropou míří do červených čísel

Ilustrativní obrázek

Asijské trhy převážně rostly

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.