Elektrický pohon představuje pro výrobce aut výzvu ve strategickém plánování

14:37 | Redakce W4T | Diskuze

Současníé automobilky řeší otázku budoucího vývoje poptávky po elektromobilech. Otázkou není ani tak, zda se bude zvyšovat výroba automobilů s elektrickým pohonem, ale spíše jakým způsobem a tempem se bude produkce zvyšovat, neboť právě to může pro výrobce znamenat existenciální hrozbu.

Ilustrativní obrázek
Foto: Peter Stevens

Když tenkrát začala Tesla v roce 2012 s produkcí Modelu S, měl tento start-up o něco méně než 3000 zaměstnanců. Generální ředitel společnosti Elon Musk měl v tu dobu výhodu, že začínal tzv. popisovat prázdný list (míněno v oblasti elektromobility). Zaměstnával pouze odborníky, které potřeboval, a riskoval až naprosté selhání, když se snažil vypustit na trh první úspěšnou značku pouze elektrických aut.

Jeden bývalý vedoucí pracovník Tesly srovnává přístup Elona Muska k riziku se španělským dobyvatelem Hernánem Cortém. “Když přišel do Mexika a pár z jeho mužů řeklo, že by se skupina měla vrátit domů, zničil své lodě”, řekl bývalý pracovník. “Existuje pouze jedna cesta a to vpřed. Úspěch nebo smrt... V tom je síla, ale je to také riskantní strategie.”

Současné automobilky jsou jen stěží zastánci tohoto přístupu “dávání společnosti všanc“. Rizika jsou zkrátka příliš vysoká. Pouze v Německu asi 800 000 lidí pracuje v automobilovém průmyslu. Ifo Institute (Institut pro ekonomický výzkum) minulý rok odhadoval, že až 600 000 těchto pracovních míst by bylo ohroženo, pokud by se přestaly vyrábět spalovací motory.

I přes to aktuální automobilky uznávají, že elektromobily jsou budoucnost, přinejmenším ve střednědobém horizontu. Spotřebitelské preference začínají být “zelenější“ a společně s přísnějšími a tvrdšími regulacemi zapříčiní, že budou elektromobily udržitelnou součástí jejich flotily v následujícím desetiletí.

V Německu se Volkswagen, BMW a Daimler jeví, jakoby měly v této oblasti identickou strategii, jelikož každý z nich si vyčlenil miliardy eur pouze na elektrické technologie. Mimo jiné se zavázaly, že až čtvrtina jejich flotily bude elektrizována do roku 2025. Způsoby, jakými to dělají, jsou ale poměrně odlišné, což “rozdělí automobilky ve výnosnosti“, řekl Christian Senger, šéf divize E-mobility ve Volkswagenu. “Ti, co si k tomuto cíli vyberou tu složitější cestu, budou úspěšnější než ostatní“, dodává.

Otázkou ale je, zda by elektrizované automobily měly mít stejný design a strukturu jako ty motorizované. Případně, zda by měly být vyráběny na úplně nových specializovaných platformách. V sázce by totiž mohly být obrovské rozdíly v ziskovosti. Někteří analytici odhadují, že až polovina rozpočtu divizí výzkumu a vývoje světových automobilek je vynaložena právě na vývoj těchto platforem.

Jednotlivé automobilky se liší v přístupu k produkci elektromobilů

Problémem tedy je, jak vyrábět elektrická auta optimálně a zároveň tak, aby se zároveň zbytečně neutrácelo za technologie, které mohou, ale také nemusí, nahradit již existující zařízení, která se používají na výrobu aut se spalovacími motory.

Toto ovšem přirozeně není otázka, která by se někdy dotkla Tesly. Mezi její dlouhodobé konkurenční výhody totiž patří právě to, že struktura celé její flotily byla vždy přizpůsobena pouze elektrickým automobilům. Tesla Model S byla designována tak, aby v sobě mohla uchovávat veliké baterie, které zajistí co nejdelší možný dojezd. Když byla v roce 2012 poprvé představena, průměrný model byl schopen ujet až 335 km na jedno nabití, což představuje vzdálenost, které nejsou některé automobilky schopny dosáhnout ani nyní v roce 2018.

Dnes, i přes potíže Tesly s masovou produkcí Modelu 3, prodává řady s dojezdem větším než 500 km. Současné kontroverze nad pokusem Elona Muska udělat jeho společnost soukromou vytvářejí obavy z budoucího cash flow společnosti a její schopnosti splácet dluhy.

Volkswagen

Největší světový výrobce automobilů Volkswagen používá v oblasti elektromobility taktiku “all-in“. Společnost oznámila, že do roku 2025 chce představit 50 plně elektrizovaných modelů.

Obrovské investice jsou částečně potvrzením toho, že současná řada elektrických aut značky VW je málo konkurenceschopná v porovnání s Teslou a to jak v oblasti dojezdu, tak zrychlení a mnoha dalších parametrů.

Řídící pracovníci Volkswagenu si myslí, že problém spočívá ve výrobě aut pomocí montážního nářadí, které je přizpůsobeno produkci benzínových a dieselových aut. Modely e-Golf a e-UP, které byly představeny v roce 2013, byly ve skutečnosti již existující modely, u kterých byl klasický motor pouze nahrazen elektrickým. Nicméně i dnes mají nejlepší verze této automobilky dojezd nejvýše 300 km.

“Vyrobit plně rozvinuté elektrické auto vyžaduje začít se sadou baterií mezi koly a až pak začít vyrábět auto“, řekl Herbert Diess, generální ředitel společnosti Volkswagen Group, v Ženevě při rozhovoru pro The Financial Times. “Potom je třeba efektivní systém baterií kvůli dojezdu a následně získáváte svobodu pro design auta a můžete tedy udělat například více prostoru v interiéru“.

První takto vyrobený model společností Volkswagen, známý pod názvem ID Neo, by měl být vydán v druhé polovině příštího roku a měl by disponovat dojezdem až 600 km. Bude se vyrábět v rámci závodu Volkswagenu v německém městě Zwickau, který má být přestavěn na pouze elektrický závod a měl by dle plánu vyrobit až 1500 aut ročně. Neo je první z několika modelů, které by měly být představeny v následujících třech letech pod označením ID, což je označení pro elektromobily pouze této značky.

BMW

BMW má za cíl představit 25 elektrizovaných a 12 plně elektrických modelů do roku 2025.

Zatímco Volkswagen se soustředí na “zakázkovou strukturu“ v oblasti elektromobilů, výrobce luxusních automobilů z Mnichova upřednostňuje “flexibilní strukturu“, která může zahrnovat konvenční, hybridní, nebo elektrické motory. Plánem BMW je umožnit zákazníkům od roku 2021, objednat si jakékoli BMW a pouze specifikovat, jaký druh motoru by chtěli.

“Nemůžeme si dovolit, aby dvě továrny jen tak stály“, komentuje opačný přístup k výrobě oproti Volkswagenu generální ředitel BMW Harald Krueger. “S flexibilním přístupem můžete vždy řídit kapacitu vašeho závodu“.

Daimler

Daimler vynakládá 10 miliard eur, aby vyprodukoval více než 10 elektromobilů do roku 2022. Stejně jako BMW se tento velikán rozhodl pro nastavení závodů tak, aby pokryly výrobu automobilů se všemi typy pohonů včetně vodíkových palivových článků.

“Máme hybridy, plug-in hybridy, elektromobily a zítra možná samořízené taxi“, říká vedoucí produkce společnosti Daimler Markus Schaefer. “V tomto nejistém světě je složité předpovídat ideální složení výrobního portfolia, proto je toto nejlepší způsob, jak nasytit trh“.

Je tedy lepší strategií vsadit na nejistotu, nebo být spíše konzervativní?

Analytici si nejsou jistí, jaká z cest je tou nejlepší. Opatrnější přístup BMW a Daimleru by mohl lépe pokrýt měnící se poptávku způsobenou geografickými rozdíly a to především ve chvíli, kdy by byl spalovací motor poptávaný v delším časovém horizontu, než se očekává.

Dříve v tomto roce například technologická skupina Bosch tvrdila, že dosáhla průlomu ve snížení emisí oxidu dusíku u dieselových motorů. “Pokud je to pravda, pak by byl nástup elektromobility částečně vytlačen a přístup automobilového výrobce BMW by potom byl atraktivní“, říká Christian Ludwig, analytik německé banky Bankhaus Lampe.

Někdo má zase za to, že flexibilní přístup je zkrátka příliš komplexní z hlediska designu i produkce.

“Nerozumím tomu, jak chtějí sloučit tradiční platformy od malých hatchbacků až po velké SUV a zároveň do nich implementovat čistě elektrický pohon“, říká Julie Boote, analytička společnosti Pelham Smithers. “Je to neuvěřitelně komplikované“.

Přístup Volkswagenu, který je bližší tomu Tesly, nás skutečně utvrzuje v tom, že se jedná o masového producenta, kterému by ještě více prospělo, pokud by poptávka po elektromobilech akcelerovala. “S kompromisy nepřežijete“, říká Christian Senger, výše zmíněný vedoucí divize e-Mobility ve Volkswagenu. “Pokud toto neděláte naplno, skončíte s velkými ztrátami“.

Ať už elektromobily vystřídají klasické automobily nebo ne, méně jasné však je kde a kdy. Pokud bude změna pomalá, flexibilita by pak byla klíčem.

“Pokud máte specializovanou platformu přímo na elektromobily a poptávka nepřijde, přijdete o hodně peněz“, říká Max Warburton, analytik finanční skupiny Bernstein.

Tesla zakončila úterní seanci na ceně 288,95 USD za akcii se ztrátou 4,21 %, BMW se dnes obchoduje za 81,96 EUR za akcii na zelené nule s růstem 0,098 %, Daimler za cenu 54,50 EUR za akcii s mírným růstem ve výši 0,59 %.

 

Zdroj: The Financial Times

Zdroj:David Halman, Fio banka, a.s.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Volkswagen plánuje většinu automobilového softwaru vyvíjet sám

Ilustrativní obrázek

Ford testuje třetí generaci autonomního modelu Fusion v oblasti svého domovního Detroitu

Ilustrativní obrázek

RBC začala pokrývat akcie společností Daimler a Continental s doporučením sector perform

Ilustrativní obrázek

Daimler cílí na oživení marží

Ilustrativní obrázek

Daimler se chystá výrazně snížit náklady



Čti více
Ilustrativní obrázek

Akcie německé thyssenkrup posilují o 6,71 %

Ilustrativní obrázek

KAR vám pod značkou ADESA Europe představuje budoucnost online nákupů vozidel

Ilustrativní obrázek

Vysoké teploty nás trápí i na pracovišti. Co musí zajistit zaměstnavatel?

Ilustrativní obrázek

Dnes proběhne valná hromada energetické skupiny ČEZ; mj. se bude hlasovat o dividendě

Ilustrativní obrázek

Vegetariánské firmy dobývají trhy

Ilustrativní obrázek

Asijsko-pacifické indexy převážně oslabovaly

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.