E-shopy zapomínají na optimalizaci vyhledávání, přichází tak o 20 až 40 procent potenciálních výdělků.

15:15 | E V | Diskuze

České internetové obchody se připravují na předvánoční nákupy a slevový den Black Friday.

Ilustrativní obrázek
Foto: public

Vedle marketingových kampaní a plných skladových zásob však často zapomínají na optimalizaci vyhledávání zboží. Podle Gejzy Nagye, CEO startupu Luigi’s Box, se tak připravují o 20 až 40 procent potenciálních zisků. Zákazníci nakupující skrze vyhledávání totiž mají až pětkrát vyšší konverzi než ti, kteří produkt na e-shopu najdou jinými způsoby. Během černého pátku přitom lidé používající vyhledávání nakupují až o 14 procent více než v jiné dny. Vyplývá to ze zkušeností služby, kterou využívá přes 1 000 e-shopů v ČR a SK.

 

Závěr roku představuje pro e-commerce významné období. A to zejména letos, kdy se kvůli protipandemickým opatřením přesouvají nákupy z kamenných prodejen na internet,“ říká Gejza Nagy, CEO slovenského startupu Luigi’s Box, který poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučení produktů. Jen v roce 2019 dosáhly podle Asociace pro elektronickou komunikaci (APEK) obraty českých internetových obchodů více než 155 miliard korun. Zhruba pětinu přitom tvořily nákupy v předvánočním období. Spadá sem i Black Friday, který letos připadá na 27. listopadu. E-shopy přitom často opomíjí jeden z hlavních zdrojů zisků, a totiž správně nastavené vyhledávání.

 

Funkce, která prodává pětkrát více

Návštěvníci e-shopů, kteří na Black Friday při nákupu použijí funkci vyhledávání, nakupují o 14 % více než v jiné dny. Současně nakoupí o 12 % více položky, které jsou umístěné výše v seznamech či výsledcích vyhledávání. Vyplývá to z dat startupu Luigi’s Box, která nasbíral od více než 500 e-shopů. V průměru v e-shopech využívá funkci vyhledávání 15 procent zákazníků, což se může zdát málo. Podle statistik startupu však v mnoha případech právě těchto 15 procent tvoří víc než polovinu obratu e-shopu. Na rozdíl od nakupujících, kteří se k produktu dostanou například přes menu, totiž nakoupí pětkrát častěji.

 

Vyhledávání produktů tak představuje pro e-shopy stěžejní součást nákupního procesu. Důležité je se přitom zaměřit na jeho optimalizaci, aby zákazníci vůbec hledaný produkt našli. „Zákazníci nakupující o černém pátku přesně vědí, co chtějí. Jejich cesta k produktu vede přirozeně přes vyhledávání. Pokud ale vyhledávání nefunguje správně, může se jednoduše stát, že nenakoupí u vás, ale u konkurence,“ upozorňuje Gejza Nagy. Při správném nastavení skončí pouhá 2 až 5 procent vyhledávání bez výsledků. Naopak u většiny webů, které optimalizaci neřeší, je to v průměru 20 až 40 procent.

 

Jak se (ne)připravit o zisky

Příčin bránících zákazníkům v dokončení nákupu skrze vyhledávání je přitom několik. V prvé řadě jde o nenalezení hledaného produktu například kvůli překlepu, použití cizojazyčného slova či zadání synonyma, které k němu e-shop nemá přiřazeno. Zákazníci totiž ne vždy hledají produkt přesně tak, jak ho má obchod uvedený na stránkách. Třeba místo slova „reproduktor“ zadají pojem „reprák“ nebo „bedna“, případně název produktu hledají v množném čísle. Databáze by proto měla počítat i s takovými alternativami.

 

Roli však hraje i rychlost vyhledávání či to, když se zboží nezobrazí hned na první stránce výsledků. Tři čtvrtiny zákazníků totiž obvykle stránku opouští, pokud produkt nenaleznou na první stránce výsledků hledání. E-shop by proto měl nejčastěji vyhledávané a nakupované produkty umisťovat na přední příčky vyhledávače. „Efektivní našeptávač by měl výsledky zobrazit do dvou vteřin, usnadnit hledání díky našeptávači a umět si poradit i s překlepy. Důležité je poučit se také z předchozího nákupního chování zákazníků a výsledky hledání neustále optimalizovat,“ vysvětluje CEO startupu Luigi’s Box. Jeho nástroje dokážou díky strojovému učení a umělé inteligenci tyto problémy vyřešit a jsou dostupné pro všechny e-shopy běžící na libovolné platformě, a pro platformu Shoptet dokonce na jediné kliknutí.

 

 

 

Více o Luigi’s Box

Luigi’s Box je slovenský startup, který poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučení produktů. Pomáhá jim také pochopit, jak využít data o chování zákazníků při nákupu k navyšování prodeje. Vyniká díky jednoduché implementaci do jakéhokoliv e-shopu, která zabere pouhých pět minut. Skrze strojové učení a umělou inteligenci umí technologie zjistit, jak seřadit nejlépe výsledky ve vyhledávání nebo který produkt má systém doporučit zákazníkovi. Za startupem, který vznikl v roce 2014, dnes stojí spoluzakladatelé Gejza Nagy (CEO), Tomáš Kramár (CTO) a Michal Barla (CPO). Technologie Luigi’s Box využívá přes 1 000 e-shopů, mezi jeho největší klienty patří Electroworld, Benu, O2, Astratex, Košík.cz, Lékárna.cz či Dedoles.

Zdroj:Michal Šenkeřík, HustáKomunikejšn s.r.o.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Korona mění retail. Jedním ze současných trendů je rozvoj on-line tržišť

Ilustrativní obrázek

Výpadky v dodávkách zboží pociťuje 40 % českých e-shopů, některé evidují až třetinový pokles obratu

Ilustrativní obrázek

Nejvíce e-shopů v Česku vzniká v lednu, až dvaapůlkrát více než jindy

Ilustrativní obrázek

Jaké nástrahy čekají e-shopy při expanzi do zahraničí?

Ilustrativní obrázek

České e-shopy a Vánoce

Ilustrativní obrázek

Nespalte se při on-line nákupech



Čti více
Ilustrativní obrázek

Zlato jako investice v nejistých časech

Ilustrativní obrázek

OPEC+ dnes bude jednat o dalším zvyšování nabídky ropy, varuje před riziky

Ilustrativní obrázek

IEA očekává očištění přebytku ropy koncem roku 2021, poptávka bude postupně růst

Ilustrativní obrázek

Po náročném vyjednávání činí OPEC+ rozhodnutí o postupném zvýšení nabídky ropy v příštím roce

Ilustrativní obrázek

Korunu čeká klidnější rok

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS ke zdražování pohonných hmot, elektřiny a zemního plynu

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.