Dálnice z Opatovic na Vysoké Mýto? Odloženo! Jsou za tím politické či lobbistické tlaky? Vzduch je naplněn napětím a výhrůžkami žalobou

11:25 | Alena Štika Hechtová | Diskuze

Už letos má začít plánovaná stavba hned dvou úseků strategické páteřní dálniční komunikace D35 směrem na Olomouc přes Vysoké Mýto na Litomyšl. Ulevit by po své dokončení měla především přetížené dálnici D1.

Ilustrativní obrázek
Foto: W4T

Jenomže Ředitelství silnic a dálnic výstavbu odložilo. A to se pochopitelně nelíbí italské společnosti, která se měla na budování silnice podílet, zapojila se úspěšně do výběrového řízení a průtahy kolem jeho definitivního uzavření ji poškozují.

Začněme postupně. Problémy se vyskytují v několika rovinách. Rozklíčovat to, který je tím brzdným mechanismem, je složité, poněvadž všichni účastníci se samozřejmě brání.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni vyhlásilo soutěž na pokračování dálnice D11 směrem na Polsko, a také na zmíněnou D35 na Vysoké Mýto. Na D11 je již dávno výběrové řízená uzavřené, i když finální nabídky ceny jsou překvapivě údajně nižší oproti plánu ŘSD až o 40 procent.(!) Vyjádřeno finančně, jedná se o 2 miliardy korun. Naproti tomu o tendru na nový úsek D35 stále rozhodnuto není. Přitom se vše může jevit tak, že jediným rozdílem mezi situací při rozhodování o stavbách dálnic D11 a D35 je vítěz.

Stavbu D11 získaly v ČR známé společnosti Porr a Eurovia. Výběrového řízení na výstavbu D35 v úseku Opatovice - Časy se zúčastnilo ale v ČR dosud nikde nestavějící konsorcium italské stavební jedničky Astaldi společně s tureckým stavebním obrem IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret. I když toto konsorcium nabídlo o 5 procent nižší cenu než Porr a více než o 283 milionů korun nižší cenu než dvorní dodavatel českých dálnic Eurovia, přesto zatím jasno není. A práce na dálnici tudíž stojí. Nabízí se myšlenka, komu případná zdržovací taktika může prospět.

„ŘSD nás nejprve vyzvalo k rozkladu cen u položek, které z finální ceny tvoří asi 1% a nyní se znovu ptá na řadu technických otázek. Například povolení - jak chceme v ČR provozovat naše technologie mezi kterými je i mobilní superobalovna,” uvedl k nepříjemné záležitosti zástupce společnosti Astaldi.

Unikátní zařízení, díky němuž vyjde stavba levněji

Vysvětlení, co mobilní superobalovna je, je v tomto případě na místě, protože může hrát podstatnou roli. Jde o unikátní zařízení, které dokáže snížit cenu výsledného díla. Tato technologie sice doposud nebyla v České republice ke stavbám dálnic využita, ale ve světě se jedná o standardní výbavu stavebních společností. Společnost disponuje vysokorychlostní obalovnou, která není napevno spojena se zemí, jelikož nepotřebuje pro svoji instalaci betonový podklad. Tím je snadno dopravitelná téměř kamkoliv. „Superobalovna je multifunkční: zpracuje kapalné a granulované přísady, vyrábí modifikované asfaltové emulze pro výrobu teplého asfaltu nebo má namontovanou výrobní rampu pro pěnový asfalt. I díky těmto technologiím je konsorcium Astaldi / Ictas schopné stavět dálnice lépe a levněji,“ vysvětlují zástupci společnosti, která touto metodou staví silnice v Polsku, v Rumunsku a v Itálii.

V čem je tedy problém? „Výše podaných nabídek je záležitostí jednotlivých firem. Pokud vás tedy zajímá důvod výše jejich nabídek, musíte se obrátit na tyto firmy,“ zazněla pouze v obecné rovině odpověď Jana Studeckého, mluvčího Ředitelství silnic a dálnic. Stejně tak zůstala otevřená i odpověď na to, zda vznesené požadavky ŘSD na doplnění odpovědí na otázky technického směru k italsko-tureckému konsorciu jsou běžným standardem, či zda je to důsledek detailnějšího zkoumání firmy, která u nás dosud žádnou stavbu neprováděla.

Vládní komise nerozhodla. Stojí za tím nějaké politické či lobbistické tlaky?

 „Vzhledem k tomu, že neskončilo jednání komise jmenované vládou, nebudeme se k průběhu výběrového řízení vyjadřovat,“ reagoval dále Studecký z ŘSD. Obavy, které tak zaznívají od zahraničních manažerů firmy (výše), rozptýlit alespoň prozatím nemohl. „Rozklad cen a odpovědi na dotazy nepožaduje však ŘSD, ale vládní komise,“ vysvětlil ještě.

Posun tak zřejmě může nastat asi až teprve 13. února, kdy si mezirezortní vládní komise předvolává k ústnímu jednání představitele konsorcia s cílem znovu zkoumat jejich nabídku. Konsorciu Astaldi a Ictas však průtahy vadí a považují ji za nepřípustnou. Obě firmy si už proto najaly dvě místní advokátní kanceláře s cílem obhájit svá práva vítěze tendru na úsek Opatovice - Časy s využitím všech právních cest. Tedy i zapojením šetření Úřadu pro hospodářskou soutěž, ale také například správní žalobou proti rozhodnutí ÚOHS a stížnosti do Bruselu na DG Markt. 

“Je přinejmenším zarážející, že ŘSD místo výběru nejlevnějšího řešení hledá důvody, proč s námi rychle neuzavřít smlouvu. Naše konsorcium staví v Polsku, v Rumunsku, v Itálii, máme technologie, které nám umožňují stavět efektivněji než menším firmám na českém trhu. Nechápu proč ŘSD váhá,” hájí však svůj postoj firma Astaldi/Ictas.

Předražené dálnice v Česku jsou smutnou realitou

Připomeňme si, že už v srpnu 2013 NKÚ ve své analýze konstatoval, že české dálnice jsou zbytečně drahé. Průměrná cena jednoho kilometru byla v té době 416 milionů korun, oproti 260 milionů korun za kilometr dálnice v sousedním Německu. Náklady na stavbu by přitom mohly být podle NKÚ o pětinu menší. Vina padala podle šetření úřadu na Ministerstvo dopravy, kterému chyběla koncepce výstavby a právě také na neúměrně prodlužování staveb.

Od slov k činům přešel Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v únoru 2016, když udělil rekordní pokutu 1,65 miliardy korunu sedmi stavebním firmám, které se domlouvaly krycími nabídkami na třech zakázkách. Tím měly znemožnit hospodářskou soutěž a dopustily se tzv. bid riggingu. Skanska zaplatila necelých 530 milionů, Strabag 497 milionů, Eurovia 492 milionů korun. Ostatní pokuty jsou o řád nižší: Swietelsky zaplatil 76 milionů korun, M - Silnice 46 milionů, Berger Bohemia 13 milionů a Lesostavby Třeboň 4,2 milionu korun. Soud sice pokuty loni v květnu zrušil, ale nikoli z důvodu, že by ÚOHS dospěl ke špatným závěrům, ale proto, že „zabavování dokumentů ve firmách při raziích překročilo povolený rozsah.“ 

Bojí se čeští stavební hráči cizokrajného predátora?

Není překvapením, že se spekuluje o tom, že za prodlením výstavby D35 mohou být politické tlaky. A dost možná prý i zájem ŘSD, který hledá údajně důvod, aby Italsko-turecké konsorcium v ČR nezískalo zakázku. Dodavatelům českých dálnic může vadit, že by mezi ně vstoupil italsko-turecký nový hráč.

Kdy se tedy předpokládá, že by výstavba dálnice D35 mohla začít? „Vzhledem k tomu, že neskončilo jednání komise jmenované vládou, nelze v tuto chvíli stanovit ještě ani termín dokončení výběrového řízení,“ říká Jan Studecký, mluvčí ŘSD, s tím, že předpokládaný termín zahájení staveb je ale skutečně letos. Kdy přesně v roce 2018 se práce rozeběhnou, neví zřejmě ale zatím nikdo. Případných soudních sporů, včetně možných finančních dopadů se v případě výhry zahraničního konsorcia neobává také dosud nikdo. Jisté je, že vše může být ještě během na dlouhou trať. „Vzhledem k tomu, že neskončilo jednání komise jmenované vládou, nemá smysl předjímat,“ uzavřel dotazy W4T.CZ Studecký.

Do doby, než bude D35 mezi Hradcem a Olomouci zahájena a následně dokončena, tak bude řidiče dál zřejmě trápit na cestách přetížená dálnice D1. Celkové má v budoucnu dálnice D35 vést přes Čechy na Moravu a být dopravní alternativou právě naší v současné době nejfrekventovanější dálnicie D1.

Co všechno bude vítězná firma stavět?

Úsek Časy – Ostrov je největší dálniční zakázkou za posledních osm let, jde o část chystaného pokračování dálnice D35, která spojí Hradec Králové s Olomoucí. Na 13,5 kilometrech bude celkem 14 mostů, čtyři silniční nadjezdy. Součástí bude i mimoúrovňová křižovatka v Dašicích. Projekt počítá s dálnicí širokou 25,5 metrů. Za Ostrovem má být silnice napojena provizorně na silnici I/17, aby doprava neprojížděla obcí. Součástí stavby je i přemostění železničního koridoru z Prahy do České Třebové. 

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články


Čti více
Ilustrativní obrázek

Erste nadále tíží pražskou burzu

Ilustrativní obrázek

Vybrané body z dnešního konferenčního hovoru s managementem Kofoly

Ilustrativní obrázek

Home Depot reportoval výsledky za 2Q FY18, výsledky překonaly očekávání

Ilustrativní obrázek

Akcie na území Asie a Tichomoří se dnes obchodovaly smíšeně

Ilustrativní obrázek

Akciový výhled 14.8.: Evropa by mohla růst

Ilustrativní obrázek

Paradoxy

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.