Daimler spolu s výsledky vydal pozitivní výhled

13:44 | E V | Diskuze

Německá automobilka Daimler investory nepotěšila meziročně výrazně nižší dividendou.

Ilustrativní obrázek
Foto: public

K jejímu snížení se společnost rozhodla v souvislosti s nákladným přechodem k elektromobilitě. Cash flow meziročně výrazně pokleslo, a to zejména z důvodu výdajů spojených s aférou dieselgate doplněnou navíc o výdaje spojené s investicemi.

Výsledky společnosti Daimler AG (DAI) za 4Q 2019
  4Q 2019 *Konsensus 4Q 2019 4Q 2018
Tržby (mil. EUR) 47,127 47,682 46,610
Čistý zisk (mil. EUR) -109 -- 1,561
EBIT (mil. EUR) 388 -- 2 669
Očištěný zisk na akcii (EPS, EUR/akcie) 1,226 1,400 1,681

*Konsensus Bloomberg

Investice a free cash flow

V roce 2019 investice do majetku, továren a zařízení meziročně poklesly na 7,1 mld. EUR oproti 7,5 mld. EUR v předešlém roce. Náklady na výzkum a vývoj vzrostly na 9,7 mld. EUR z 9,1 mld. EUR v roce 2018. Free cash flow meziročně pokleslo na 1,4 mld. EUR z 2,9 mld. EUR. Prudký pokles cash flow byl způsobem zejména výdaji spojenými s aférou dieselgate a zároveň s výdaji na nové produkty a technologie.

Výsledky dle divizí

Divize Mercedes-Benz Cars prodala 2 385 400 vozů a lehce tak překonala rekord roku 2018. Tržby dosáhly 93,9 mld. EUR a meziročně vzrostly o 0,8 mld. EUR. EBIT divize „Mercedes-Benz Card“ meziročně poklesl o 53 % na 3,359 mil. (2018: 7,216 mld. EUR). Růst tržeb a počtu prodaných vozů byl vyvážen vysokými investicemi do nových technologii a produktů.

Divize Daimler Trucks meziročně prodala o 6 % méně kamionů a to 488 500. Tržby naopak vzrostly o 5 % na 40,2 mld. EUR. Ukazatel EBIT poklesl o 11 % na 2,463 mil. EUR.

Divize Mercedes-Benz Vans prodala meziročně o 4 % užitkových vozů více a to 438 400 kusů. Tržby vzrostly o 9 % na 14,8 mld. EUR. Zisky před úroky a zdaněním (EBIT) dosáhly záporné hodnoty – 3 085 mil. EUR.

Daimler Buses prodala meziročně o 6 % autobusů více v počtu 32 600. Tržby vzrostly o 5 % na 4,7 mld. EUR a ukazatel EBIT dosáhl 283 mil. EUR. Na výsledcích se pozitivně projevil zejména vzrůst prodaných autobusů v Brazílii a zároveň příhodný vývoj měnových kurzů. V Evropě se momentálně vyrábí elektrický městský autobus mercedes-Benz eCitaro a jeho sériové produkci se těší město Mannheim.

Divize Daimler Mobility, která se zabývá například financováním nových vozů, dosáhla meziročně vyšších tržeb o 9 % (28,6 mld. EUR). EBIT se ocitla na úrovni 2,140 mil. EUR a meziročně vzrostl o 55 %.

 „Přestože výsledky za rok 2019 ukazují přetrvávající silnou spotřebitelskou poptávku po našich produktech, tak s výsledky nemůžeme být spokojeni. Budoucnost Daimleru leží v elektromobilitě a konsistentní digitalizaci. V reakci na to musíme snižovat náklady a zvýšit cash flow,“ uvedl CEO Ola Källenius.

 

 

Snižování stavů

Na konci roku 2019 zaměstnávala skupina Daimler celosvětově 298 655 lidí. 173 813 pracovalo v Německu, 25 788 ve Spojených státech a v Číně (skrz dceřinou společnost) 4 439 lidí. Dle posledních informací, které zveřejnil německý deník Handelsblatt se Daimler v letošním roce chytá popustit až 15 tis. Lidí oproti původně oznámeným 10 tisícům.

Třikrát profit warning za posledních 6 měsíců

Daimler v prosinci ohlásil profit warning, který byl již třetím za posledního půl roku.

Meziročně znatelný pokles dividendy

Automobilka společně s výsledky oznámila dividendu za loňský rok, a to ve výši 0,90 EUR na akcii (oproti 3,25 EUR v loňském roce). Dividenda tak dosáhla na spodní hranici odhadů. Důvodem je zejména finančně nákladný přechod na elektromobilitu, ke kterému si firma chce ponechat více prostředků.

Free cash flow pokleslo na 1,4 mld. EUR z 2,9 mld. EUR v předchozím roce. Důvodem jsou zejména náklady spojené s aférou Diselgate a zároveň vysoké výdaje na nové produkty a technologie.

Výrazný meziroční nárůst cash flow v roce 2020

Vysoké počáteční výdaje na nové produkty a technologie budou mít i nadále negativní dopad na free cash flow i přestože počáteční výdaje pravděpodobně dosáhly svého maxima v roce 2019. Za podmínky splnění těchto předpokladů Daimler očekává výrazný meziroční nárůst volných penězích toků ve fiskálním roce 2020. Položky, které v propočtu zatím zahrnuty nejsou jsou možné náklady spojené vládními a právními procesy. Investice do majetku, továren, vybavení, výzkumu a vývoje by v roce 2020 měly zůstat na úrovních roku 2019.

Daimler ve fiskálním roce 2020 očekává mírně menší prodej automobilů než v roce 2019 a tržby by měly být bez větších meziročních změn.

U divize Mercedes-Benz Cars & Vans automobilka očekává meziroční růst návratnosti tržeb v rozmezí 4 až 5 %. U divize Trucks & Buses meziroční nárůst návratnosti tržeb ve výši 5 % a u divize Mobility prognózuje růst rentability vlastního kapitálu na úrovni 12 %.

 

Akcie Daimler na výsledky reagují oslabením o 0,13 %.

Daimler AG (DAI) +2,5 % na 44,06 EUR
Ukazatel   Ukazatel  
Kapitalizace (mld. EUR) 47,1 P/E 19,8
Vývoj za letošní rok (%) -10,8 Očekávané P/E 8,3
52týdenní minimum (EUR) 40,3 Prům. cílová cena (EUR) 49,7
52týdenní maximum (EUR) 60,0 Dividendový výnos (%) 7,4

 

Zdroj: Bloomberg, Daimler, CNBC, YouTube

Zdroj:Tomáš Novák, Fio banka, a.s.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Pro muže je automobil srdcovou záležitostí, ženy v něm vidí spíše praktického pomocníka

Ilustrativní obrázek

Události v EU - ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Ilustrativní obrázek

Nový televizní program Skylink 7 sleduje už 75 % diváků

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k vývoji HDP v roce 2019

Ilustrativní obrázek

Výdaje po kontrolou. Nový způsob dodávky staveb na klíč umožňuje kontrolu díky transparentním účtům



Čti více
Ilustrativní obrázek

Loňské tržby výrobce svítidel Modus se opět vyšplhaly k jedné miliardě korun

Ilustrativní obrázek

ČSOB a Poštovní spořitelna zvyšují úročení na termínovaných vkladech až na 1,4 %

Ilustrativní obrázek

Německý DAX na červené nule

Ilustrativní obrázek

Asijsko-pacifický region převážně v plusu, výjimkou Japonsko

Ilustrativní obrázek

Schneider Electric získal nejvyšší ocenění v soutěži iF Design Award 2020

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.