Covid-19 komplikuje provoz firem. Jak připravit pracoviště tam, kde není možný home office?

12:12 | E V | Diskuze

Vláda koncem října nařídila, aby zaměstnavatelé využívali práci na dálku, pokud ji zaměstnanci mohou vzhledem k charakteru práce a provozním podmínkám vykonávat v místě bydliště.

Ilustrativní obrázek
Foto: Kärcher

Home office ale na mnoha pracovištích plošně realizovat nejde. Jak musí firmy, kde to nyní možné není, připravit pracoviště, aby bylo co nejméně rizikové?

 

1. Rozdělení firmy na týmy

Doporučovaným řešením je rozdělení na týmy, které se nebudou vzájemně potkávat. Například rozdělení do tří týmů – A, B a C. Základní princip tohoto rozdělení je v tom, že se jednotliví členové týmu nesmějí za žádnou cenu potkat se členy dalších týmů, a to jak v prostorách kanceláří, tak mimo ně. Týmy A a B se mohou střídat na pracovišti například vždy po jednom týdnu, tým C pak nebude docházet nikdy, ten bude pracovat stoprocentně z domova.

Na pracovištích, kde se pracuje na směny, je pak ideální zajistit co nejmenší možnost setkání nejen pracovních týmů, ale také i pracovních směn. Dále pak rozvrhnout načasování přestávek na jídlo tak, aby byl snížen počet lidí, kteří společně sdílejí jídelnu, místnost pro personál nebo kuchyňku. Stejně tak zabezpečit, aby byl v koupelnách a převlékárnách přítomen vždy jen jeden pracovník. Pokud je nevyhnutelný blízký kontakt, je dobré jej udržovat po dobu kratší než 15 minut.

 

2. Dokonale čisté pracoviště

Situace spojená s pandemií koronaviru některým firmám ukázala, že otázku čistoty a hygieny do té doby systematicky neřešily nebo ji věnovaly nedostatečnou pozornost. Například dosud volily nevhodné pracovní postupy, technologie či neprofesionální úklidové firmy. Pokud uklízeč pouze navlhčí podlahy mokrým mopem a roztírá špínu po celém objektu, je jisté, že takový úklid naprosto nesplňuje cíl,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher, a dodává: „Je třeba si také uvědomit, že vše nevyřeší jenom desinfekční prostředky. Desinfekce bez předchozího vyčištění povrchů není účinná ani z poloviny. Funkčním řešením je také například čištění horkou párou, které odstraní nečistoty a umí zlikvidovat většinu běžných bakterií a obalených virů.“

 

3. Větrání a vzduchotechnika

Přirozené větrání okny, a to nárazové ani kontinuální, nezajistí stálou výměnu vzduchu tak kvalitně jako větrání nucené. Navíc způsobí nestabilní tlakové poměry mezi místnostmi v budově podle aktuálních venkovních klimatických podmínek. Přirozené provětrávání, byť může být doporučováno, nemá většího efektu. Naopak v případě většího proudění vzduchu skrz celou budovu může docházet ke snížení relativní vlhkosti vzduchu, což zvyšuje šanci přenosu infekcí a proudění vzduchu samotného zase unášení patogenů na větší vzdálenost,“ říká Radek Škrabal, provozní ředitel SSI Group.

Tím, že se ponechá větrání přes vzduchotechniku zapnuté, aktivně chráníme naše zdraví. Je však nutné pravidelně měnit filtrační vložky do vzduchotechniky případně FCU systémů. Dalším doporučením je u vzduchotechnických systémů, které jsou vybaveny zvlhčením vzduchu, toto zařízení zapnout a udržovat vnitřní prostředí budovy při 22° C a relativní vlhkosti vzduchu kolem 55% nasycenosti. Tyto podmínky jsou dle studií nejméně vhodně pro množení a přenos bakterií a virů. Doporučuje se také preventivně dezinfikovat FCU a vnitřní klimatizační jednotky vhodnou desinfekcí.

 

4. O hygienu a ohleduplnost musí dbát také zaměstnanci

Na pracovišti se setkáváme i s místy, kde může zůstávat během dne mnoho nečistot. I když bude ve firmě dokonale systematicky řešen úklid a čistota ve všech místnostech a na většině povrchů, stále jsou zde klíčová riziková místa, která jsou mnohdy přehlížena a podceňována. Jedná se například o kuchyňky, kde na kávovar či mikrovlnou troubu ve větších firmách sahají desítky či stovky lidí denně.

Pokud tato místa nejsou i během dne ošetřována relevantními desinfekčními prostředky, bakterie a viry se zde hromadí a šíří. Podobně přehlíženými místy jsou také klávesnice notebooků či displeje chytrých telefonů. Tam většinou úklidovou firmu či pracovníka úklidu nepouštíme, a je tedy nutné apelovat na každého zaměstnance, aby o čistotu svých zařízení pečoval podobně jako o čistotu svých rukou. A také pracovníkům poskytnout dostatek desinfekčních a hygienických pomůcek.

Je také vhodné zaměstnance vyzvat, aby chodili do práce pěšky, pokud je to možné. A zároveň jim usnadnit využívání individuální dopravy namísto hromadné dopravy, například zpřístupněním parkoviště nebo místa pro bezpečné uložení jízdních kol. Samozřejmostí je dodržování aktuálních nařízení vlády i dalších hygienických a preventivních opatření a ohleduplnost směrem ke kolegům.

Zdroj:Michal Hoblík, ASPEN.PR s.r.o.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Vliv pandemie na trendy v HR a fungování firem

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k diskriminaci žen

Ilustrativní obrázek

Homeworking zvyšuje riziko zcizení firemních dat

Ilustrativní obrázek

Tři čtvrtiny zaměstnanců se už nechtějí vrátit k tradičnímu stylu práce jako před pandemií

Ilustrativní obrázek

Diverzita se stává neodmyslitelnou součástí českého IT, bez jasné strategie ale může firmu poškodit

Ilustrativní obrázek

Stanovisko KZPS ČR k jednání vlády



Čti více
Ilustrativní obrázek

Asijské akcie převážně rostly

Ilustrativní obrázek

Jednání zemí OPEC bylo odloženo o dva dny

Ilustrativní obrázek

Německá burza otevřela růstem

Ilustrativní obrázek

Asijské akcie dnes rostly

Ilustrativní obrázek

Světové akcie se v listopadu přibližují k historicky nejlepšímu měsíčnímu výsledku

Ilustrativní obrázek

Frankfurtská burza po zahájení obchodování na kladné nule

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.