Covid-19 je tu s námi stále. Jak musejí firmy připravit pracoviště na podzim a zimu, aby mohly řádně fungovat?

14:14 | E V | Diskuze

Konec karantény a nástup léta vypadal optimisticky, ale nyní je jasné, že druhé vlně koronaviru jsme se nevyhnuli.

Ilustrativní obrázek
Foto: Audiopro

Co musí nyní firmy a zaměstnavatelé udělat, aby zvládli toto těžké období s minimálními zdravotními i ekonomickými ztrátami?

 

  1. Home office

Některá odvětví a typy firem mají tu výhodu, že práci v režimu home office měly funkční již před pandemií, a přechod na tento způsob práce pro ně v březnu nebyl velkou překážkou. Dalším firmám se pak s menšími či většími komplikacemi podařilo tento systém nastavit během jarní karantény. „Současný stav dokazuje, že kdo tuto situaci nepodcenil a investoval například do kvalitního videokonferenčního řešení a proškolení zaměstnanců na téma efektivní komunikace a týmové spolupráce na dálku, je na další omezení fyzické účasti na pracovišti připraven. A kdo tuto situaci naopak zanedbal, má nejvyšší čas to rychle napravit,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz

 

  1. Zmenšování pracovních prostor

Samozřejmě přesunout celou firmu na home office je pro mnoho firem nereálné. Řešením je ale změna setkávání kolegů na pracovišti. Někteří zaměstnavatelé ustupují od velkých open space prostor či velkých zasedaček, důvodem je, aby se tváří v tvář potkával pouze omezený počet zaměstnanců. „Příkladem jsou i takzvané huddle rooms, komorní místnosti ideální pro spolupráci menšího týmu. Ty jsou navíc dobře izolované a technicky plnohodnotně vybavené pro efektivní připojení na videokonferenci s dalšími členy týmu, zákazníky či spolupracujícími subjekty,“ říká Andrej Hronec ze společnosti Audiopro.

 

  1. Rozdělení firmy na různé týmy

Funkčním řešením je také rozdělení na týmy, které se nebudou vzájemně potkávat. Společnost SSI Group na jaře přistoupila k formátu, kdy byla centrála společnosti rozdělena do tří týmů – A, B a C. Základní princip tohoto rozdělení spočíval v tom, že se jednotliví členové týmu nesměli za žádnou cenu potkat se členy dalších týmů, a to jak v prostorách kanceláří, tak mimo ně. Týmy A a B se střídaly v kancelářích vždy po jednom týdnu, přičemž o víkendu se vše kompletně desinfikovalo, jak jednotlivé kanceláře, tak společně sdílené prostory. Tým C se na centrále nevyskytoval nikdy. S koncem karantény od tohoto řešení SSI Group upustila, ale v polovině září se k němu opět vrátila.

 

  1. Dokonale čisté pracoviště

„Situace spojená s pandemií koronaviru některým firmám ukázala, že otázku čistoty a hygieny do té doby systematicky neřešily nebo ji věnovaly nedostatečnou pozornost. Například do té doby volily nevhodné pracovní postupy, technologie či neprofesionální úklidové firmy. Pokud uklízeč pouze navlhčí podlahy mokrým mopem a roztírá špínu po celém objektu, je jisté, že takový úklid naprosto nesplňuje cíl,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher, a dodává: „Je třeba si také uvědomit, že vše nevyřeší jenom desinfekční prostředky. Desinfekce bez předchozího vyčištění povrchů není účinná ani z poloviny. Funkčním řešením je například čištění horkou párou, které odstraní nečistoty a umí zlikvidovat většinu běžných bakterií a obalených virů.

 

  1. O hygienu a ohleduplnost musí dbát také zaměstnanci

Na pracovišti se setkáváme i s místy, kde může zůstávat během dne mnoho nečistot. I když bude ve firmě dokonale systematicky řešen úklid a čistota ve všech místnostech a na většině povrchů, stále jsou zde klíčová riziková místa, která jsou mnohdy přehlížena a podceňována. Jedná se například o kuchyňky, kde na kávovar či mikrovlnou troubu ve větších firmách sahají desítky či stovky lidí denně. Pokud tato místa nejsou i během dne ošetřována relevantními desinfekčními prostředky, bakterie a viry se zde hromadí a šíří. Podobně přehlíženými místy jsou také klávesnice notebooků či displeje chytrých telefonů. Tam většinou úklidovou firmu či pracovníka úklidu nepouštíme, a je tedy nutné apelovat na každého zaměstnance, aby o čistotu svých zařízení pečoval podobně jako o čistotu svých rukou. Samozřejmostí je dodržování dalších hygienických a preventivních opatření a ohleduplnost směrem ke kolegům. Onemocnění klíčových zaměstnanců ohrožuje nejen jejich zdraví, ale i chod samotné firmy.

Zdroj:Michal Hoblík, ASPEN.PR s.r.o.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

VÝZVA ZAMĚSTNAVATELŮ: Vláda by měla do konce roku prodloužit i program Antivirus B

Ilustrativní obrázek

Firmy se na home office adaptovaly, pokles produktivity není tak velký jako na jaře

Ilustrativní obrázek

Kaufland svým zaměstnancům poděkuje odměnou ve výši 55 milionů korun

Ilustrativní obrázek

Home office či remote jsou nekorunovanými králi nejnovějšího průzkumu portálu StartupJobs. Firmy i nadále počítají s náborem

Ilustrativní obrázek

Komunikace ve firmách opět migruje do online prostředí



Čti více
Ilustrativní obrázek

Německá burza otevřela na záporné nule

Ilustrativní obrázek

Asijsko-pacifické indexy poklesly

Ilustrativní obrázek

Německé akcie po otevření ztrácí

Ilustrativní obrázek

Asijské akcie se obchodovaly smíšeně

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k cenám pohonných hmot a ropy

Ilustrativní obrázek

Asijsko-pacifické indexy s rozdílnými výsledky

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.