Český byznys ultralehkých letadel: U nás si každý hraje na svém písečku, jsme spíše oborem individualistů

13:01 | Ivo Horváth | Diskuze

S Petrem Volejníkem ze společnosti Atec v.o.s. z Libice nad Cidlinou, která se zabývá výrobou ultralehkých letadel, jsme hovořili o létání, výrobě letadel, a také o celém odvětví, které se dá označit jako český fenomén.

Foto: Atec v.o.s.

Česká republika je známá díky tomu, že je v ní hned celý cluster firem specializujících se na segment nejmenších letadel… Čemu za to vděčíme?

Jedná se o společnosti, které mají v některých případech až stovky zaměstnanců, některé menší firmy z oboru operují v podstatě z garáže. Toto vzniklo už historicky a základní kámen položila Masarykova letecká liga někdy po 1. světové válce, když Masaryk vyhlásil program „Tisíc pilotů vlasti“. Bylo zde mnoho průkopníků letectví včetně pana Kašpara a dalších.

Protože jako vnitrozemský stát nemáme moře, se za první republiky razilo heslo „Vzduch je naše moře“. Od této doby se začalo letectví dále rozvíjet a vyvinul se celkem velký letecký průmysl v období ještě před 2. světovou válkou. Toho později využili Němci, kteří potřebovali československý průmysl pro válečné účely.

Po válce se vyráběla takzvaná „kořistní“ letadla. Ještě o něco později pak už v éře komunismu probíhala například licenční výroba stíhačky MIG 21. Tato kapitola skončila v letech 1989 – 1990, kdy došlo ke konverzi zbrojního průmyslu. Některé firmy se rozpadly a skončily, bylo zde ale mnoho lidí se zkušenostmi z leteckého průmyslu, navíc zkušených a kreativních – řada z nich proto nakonec našla uplatnění v malých společnostech, které se zabývají výrobou ultralightů.

 

Kolik stojí vaše nejlevnější letadlo a jak je náročné získat pilotní oprávnění?

Ceny začínají na 1,5 milionu korun bez DPH a letadlo je možné koupit i jako stavebnici v jakékoli fázi rozpracování. Pro získání pilotního průkazu je nutné nalétat minimálně 22 hodin, a kurz stojí asi 50 - 60 tisíc korun. S ultralehkým letadlem se také chodí na technické kontroly podobně jako s autem jednou za dva roky.

Zajímavé je, že letadla mají poměrně malou spotřebu a pokud bychom porovnali například let do Francie – spotřeba paliva je menší u ultralehkého letadla, než v případě, pokud bychom cestovali autem. Na hodinu letu se potřebuje asi 12 litrů při rychlosti 200 kilometrů za hodinu. Do Francie je možné dostat se zhruba za 5 hodin letu, letadlo samozřejmě letí po přímce a také se nemůže dostat například do dopravní zácpy. Ultralight nepotřebuje povolení ke vzletu a stačí pouze nahlásit letovou trasu. S Polskem a Německem máme také mezistátní dohodu, že tyto lety se vnímají jako vnitrostátní a vztahují se pro ně jednodušší pravidla. Při letu do Francie je nutné hodinu před odletem podat letový plán. Jde ale čistě o oznamovací povinnost, nikoli schvalovací. Pilot se také musí seznámit s pravidly jednotlivých zemí.

 

Petr Volejník, nar. 1968, konstruktér a výrobce letadel se nejprve zabýval leteckou modelařinou, po revoluci v roce 1989 postavil se svým otcem první ultralight s motorem z Trabanta. Společnost ATEC v.o.s. byla do obchodního rejstříku zapsaná v roce 1992, aktuální modelová řada nabízí 5 typů letadel.

 

Jsou mezi jednotlivými státy velké odlišnosti?

Například ve Španělsku je povolený provoz do 300 metrů nad zemí, u nás je možné lítat do výšky 3000 metrů, v Rakousku dokonce 4000 metrů. Vzdušný prostor má vertikální i horizontální třídění na které je nutné dát si pozor. Nestačí ale nastoupit do letadla a letět, pilot si musí nejprve udělat přípravu a nastudovat trasu. Ultralight je také choulostivý na počasí. Vadí silný vítr – smí se létat do rychlosti větru 12 m/s, je nutné dát si pozor na dohlednost či oblačnost.

Majitelé letadel od nás letěli například na Kanárské ostrovy, byli v Izraeli či na severu Norska. Já osobně jsem letěl nejdále do norského Trondheimu. Větší vzdálenosti se ale pochopitelně létají na etapy. Letadla mají dolet asi 2000 kilometrů, to je ale deset hodin letu. Pilot se v letadle nemůže hýbat, jíst ani pít. Proto se dělají poměrně časté přestávky – zhruba každé 4 hodiny. Na jeden zátah se zpravidla uletí 800 – 1000 kilometrů.

Zdroj:Redakce
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Lucie Brešová

Kiwi.com: O IPO jsme uvažovali spíše směrem k Londýnu či New Yorku. Vstup Googlu na trh letenek jako hrozbu nevnímáme

Opční stratég: Platfomy na binární opce mívají schovaná "kazítka" obchodů, vykopávají ze systému lidi s výdělkem a až podezřele často krachují

Čech, který se prosadil v Chicagu, hlavním městě futures obchodování: V Čechách máme elitní developery pro strategie na futures trzích

Optaglio: Chystáme vstup na burzu. Přivítá pražská burza nové IPO nebo vyhraje jen Londýn?

Allianz: Kvůli víkendové vichřici se na pojišťovnu obrátilo už 4300 klientů, exkluzivní rozhovor s manažerem firmy



Čti více
Ilustrativní obrázek

Shell a BP začnou kupovat libyjskou ropu

Ilustrativní obrázek

Hodnota akcie Alnylam se loni více než ztrojnásobila a letošní rok bude ještě lepší

Ilustrativní obrázek

Analytici z Barclays vidí tři pozitivní šance pro akcie IBM

Ilustrativní obrázek

Apple hodlá přispět 350 miliardami USD do ekonomiky USA

Ilustrativní obrázek

Ne všichni analytici hodnotí poptávku po Apple iPhone kladně

Ilustrativní obrázek

Analytici z Canaccord zvedli cílovou cenu pro akcie Qualcomm

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.