České rodinné firmy jsou ve všech ohledech v lepší kondici než loni. Dvěma třetinám rostl obrat výrazně, a to o šest až 25 procent. Důvodem byla nejčastěji větší poptávka (51 procent) a optimalizace produktů (37 procent). Vyšší tržby plánují firmy investovat zpět do základní činnosti a do náboru a školení zaměstnanců. Polovina firem posílila aktivity v zahraničí.
Rostoucím celoevropským problémem je pro rodinné firmy nedostatek zaměstnanců. Stěžuje si na něj 43 procent evropských firem, v ČR je to 66 procent.
Pořadí priorit českých a evropských majitelů rodinných firem se neliší. Nejdůležitější je pro ně příprava následníka na převzetí firmy (v ČR velmi důležité pro 69 procent) a komunikace mezi generacemi (63 procent). "Je zajímavé, že informování členů rodiny o firemních záležitostech považuje za velmi důležité jen pětina respondentů. Majitelé rodinných firem si totiž uvědomují, že v mezigenerační komunikaci je potřeba zohlednit i témata, která se netýkají jen podnikání," uvedl Milan Bláha z KPMG. Za třetí důležitou oblast považují čeští majitelé rodinných firem rovnováhu mezi zájmy rodiny a byznysu (57 procent).
Evropské rodinné firmy jsou silně proevropské. Přes polovinu evropských respondentů si přeje provázanější Evropu a téměř třetina by zachovala nynější úroveň integrace. Čeští zástupci rodinných firem jsou méně eurofilní. Pro zesílení integrace je čtvrtina z nich, 40 procent by zachovalo aktuální stav, třetina je pro volnější vazby mezi státy EU. Prohloubit propojenost EU si po brexitu paradoxně přejí britští majitelé více než ti čeští.
Do šestého ročníku Evropského barometru rodinných firem se zapojilo 1100 podniků z 26 zemí. Většina oslovených podniků má do 250 zaměstnanců a téměř tři čtvrtiny z nich jsou ze sta procent vlastněny rodinnými příslušníky. Téměř 80 procent společností v průzkumu působí na trhu přes dvacet let, třetina přes padesát.