České a slovenské e-shopové agentury investují do vlastních platforem v následujících 5 letech 1.8 miliard Kč

15:15 | E V | Diskuze

V následujících pěti letech se e-shopové agentury, tedy společnosti zabývající se budováním e-shopu na míru, a které disponují vlastní platformou, chystají investovat zhruba 1.8 miliardy Kč.

Ilustrativní obrázek
Foto: Martin Moc

To ve velké většině může vést v konečném důsledku ke zvýšení cen produktů na elektronických obchodech. Tři pětiny agentur navíc do vývoje vlastní platformy investují víc než 10 % svého obratu. Vyplývá to z analýzy českého a slovenského trhu, kterou provedla společnost Shopsys, jenž se soustředí na technologický vývoj a kontinuální rozvoj velkých B2C a B2B e-shopů na míru.

Na českém a slovenském trhu působí aktuálně 242 agentur, které nabízejí řešení e-shopu na míru. Téměř 80 % z nich (tedy zhruba 190) disponuje vlastní platformou. I když se může zdát, že vysoká míra existence vlastních platforem e-shopů je pozitivním faktem, opak je pravdou. Vlastní platforma je pro drtivou většinu ČR a SR agentur velmi problematickou aktivitou. Nákladný je nejen vývoj, ale zejména dlouhodobá údržba a vylepšování. Alarmující je přitom fakt, že 9 z 10 takto fungujících agentur využívá platformy zastaralé, které ve většině případů nebudou dlouhodobě použitelné. “Takto fungující agentury vkládají finance do neustálého udržování vlastních řešení, místo aby využily platformy již osvědčené” říká Lukáš Havlásek, CEO společnosti Shopsys a dodává: “V zahraničí je poměr vlastní/cizí platforma zcela opačný. Agentury se spoléhají na platformy a frameworky třetích stran. U drtivé většiny tendrů, o které jsme se ucházeli v zahraničí, je podmínkou výběrového řízení open source platforma bez vendor locku.“


Velkým varováním je fakt, že v příštích pěti letech se podle expertních odhadů chystají agentury utratit cca 1.8 mld. korun za vývoj vlastních platforem. Vzhledem k tomu, že se jedná pro mnohé agentury o vysokou částku, kterou musí pokrýt, spousta z nich sáhne po nejběžnějším řešení Tím je konečném důsledku zdražování nákupů v e-shopech, aby mohly být tyto agentury opět ziskové. 

Fakt, že má téměř každá agentura vlastní platformu, je problém i pro samotné e-shopy, jelikož se stávají oběťmi zmíněného vendor lock-inu, tj. situace, kdy existuje pouze jediný dodavatel, který je schopný s danou eshopovou platformou pracovat. “To je i další z důvodů, proč naše platforma Shopys Framework je založená na open-source. Dobře zanesené zdrojové kódy jsou přenositelné, e-shopy tak může rozvíjet naříklad jiná partnerská agentura v budoucnosti” uzavírá Havlásek ze společnosti Shopsys, která investovala do vlastní platformy více než 30 milionů korun nejen z vlastních zdrojů, ale zejména s přispěním investičního fondu Reflex Capital Ondřeje Fryce.

 

Zdroj:Martin Moc
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

TikTok bude od neděle stažen z amerických obchodů s aplikacemi

Ilustrativní obrázek

Německá burza otevřela na záporné nule

Ilustrativní obrázek

Asijské indexy dnes převážně rostly

Ilustrativní obrázek

Zámořské akcie uzavřely v červených číslech

Ilustrativní obrázek

25 let od vzniku eBay - marketplace ve stínu své minulé slávy

Ilustrativní obrázek

Odpadová revoluce v rukou české firmy. Digitální tržiště Cyrkl pomáhá zobchodovat průmyslový odpad, získává investici od Tilia Impact Ventures



Čti více
Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k cenám pohonných hmot a ropy

Ilustrativní obrázek

Ozvěny trhu: Dolar kvůli Fedu slábne, ECB nekontruje

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k cenám pohonných hmot a ropy

Ilustrativní obrázek

Elliott Management je údajně proti plánovanému převzetí těžaře ropy Noble Energy společností Chevron

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS ke zlatu

Ilustrativní obrázek

Očekávaný růst ceny lithia i podpora ze strany EU může představovat pro Česko a ČEZ ohromnou investiční příležitost

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.