Češi vyvinuli unikátní rychlonabíječky pro elektromobily. Infrastrukturu dobíjecích stanic chtějí budovat celosvětově

17:59 | Redakce W4T | Diskuze

Česká inženýrská společnost DEL ze Žďáru nad Sázavou vyvinulaunikátní nabíjecí stanici elektromobilů. Vysokokapacitní „rychlonabíječka“ na principu stejnosměrného proudu dokáže dobít baterie na více jak 95 % jejich kapacity, na rozdíl od ostatních zařízení na trhu, která ve většině případů přestávají dobíjet baterie po dosažení 90 % kapacity.

Ilustrativní obrázek
Foto: DEL

Vysokokapacitní nabíječka by se v reálném provozu mělaobjevit ještě v letošním roce, a to právě ve Žďáru nad Sázavou. Společnost DEL plánuje svými nabíjecími stanicemiusnadnit elektromobilitě cestu kběžným spotřebitelům a uvést je nejen na český, ale i globální trh.

Nabíjecí stanice, které letos plánuje uvést na trh společnost DEL, budou schopné nabíjet baterie na jejich plnou kapacitu díkyzkušenostem firmy z realizací v chemickém průmyslu. Konkurenční nabíječky francouzské, americké či japonské výroby, které se po světě využívají nyní, dokáží nabíjet zpravidla do 90 % kapacity, výjimečně do kapacity 95 %. Nabíječky DEL podobné klasickým stojanům by měly nalézt uplatnění nejen učerpacích stanic, alei v obchodních centrech, hotelových garážích či dalších místech vyhrazených pro parkování. Elektromobilům umožní dobít až 80 % kapacity baterie během 20 minut, tedy při krátké zastávce na cestě. Plně nabít baterii dokážou do dalších 30 minut. Na průběh dobíjení má však vliv například počáteční stav baterií vozu či jejich kapacita.

Klíčem rozvoje elektromobility je infrastruktura

Podíl automobilů sčistě elektrickým pohonem zatím na českém trhu roste pomalu, společnost DEL chce proto jejich větší oblibu podpořit zlepšením podmínek pro běžný provoz elektromobilů. „Kvůli nedostatečně rozvinuté infrastruktuře je rozvoj elektromobility vČeské republice pomalejší než vjiných evropských zemích nebo ve Spojených státech amerických. Očekávání trhu jsou proto vysoká, čeká se na vhodný impulz, díky kterému bude provoz automobilů na elektrický pohon pohodlnější,“ vysvětluje Jiří Kabelka, ředitel společnosti DEL, která své nabíjecí stanice plánuje dodávat nejen na český trh, ale také na zahraniční. „Například vNěmecku je po kauze Dieselgate obrovská poptávka po elektrických autech, naše kroky tedy budou směřovat i tímto směrem,“ dodává Jiří Kabelka.

Už nyní zaostáváme o přinejmenším čtyři roky

Právě Německo je v procesu implementace elektromobility výrazně dále než Česká republika. Už v roce 2009 si německá vláda stanovila cíl, aby v roce 2020 na tamních silnicích jezdil 1 milion vozů na elektrický pohon. V témže roce by se Německo podle plánů mělo stát hlavním trhem s elektromobily. Samotné plánování tohoto rozvoje probíhá podle studie německé Národní centrály pro elektromobilitu (NationalPlatformfor Electric Mobility) ve 3 fázích během 6 let. „První fází je samozřejmě výzkum, vývoj a postupná standardizace, následovaná přípravou trhu na éru elektromobility, včetně zajištění potřebné infrastruktury. Třetí fází je potom plná integrace produktů využívajících obnovitelné zdroje do běžného života. Zatímco v Německu první fáze započala již v roce 2014, v Česku jsme teprve na jejím začátku,“ popisuje rozdíl mezi připraveností obou zemí Jiří Kabelka.

DEL plánuje ze začátkuvyrábět desítkystanic ročně a provádět vzdálenou údržbu

Ještě předtím, než vysokokapacitní nabíjecí stanice vstoupí na trh, musí podstoupit sérii zákonem předepsaných testů pro získání potřebné certifikace. Tu by nová technologie podle Jiřího Kabelky měla získat zhruba vpolovině letošního roku, od kdy bude zároveň možné spustit výrobu. „Prozatím plánujeme vyrábět 10 kusů nabíječek měsíčně, i tak bychom ale měli být jediným českým výrobcem se všemi certifikacemi,“ uvádí Jiří Kabelka. K dobíjecím stanicím bude společnost DEL poskytovat i kompletní servis včetně technologického řešení údržby na dálku. Vcelé České republice zatím fungují jen jednotky kusů podobných nabíječek, situaci by ale brzy po získání potřebné certifikace měly změnit právě nabíjecí stanice společnosti DEL.

Podpora státu může nástup elektromobility urychlit

Nutností pro zrychlení rozvoje elektromobility v Česku je však i účast státu, a to nejen formou investičních pobídek pro firmy či slev na dani pro spotřebitele, ale především přípravou infrastruktury. „Už nyní by plány pro výstavbu nových silnic a dálnic měly počítat s větším podílem elektromobilů, který bude nadále růst, a tím pádem i snutnou přítomností dobíjecích stanic,“ dodává Jiří Kabelka.

Zdroj:DEL
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Renault se chystá spolupracovat na elektromobilitě s čínskou společností JMEV

Ilustrativní obrázek

Lidl a Kaufland díky dohodě s VW nabídne nabíjení elektromobilů

Ilustrativní obrázek

Předseda dozorčí rady Volkswagenu varuje před vysokou cenou elektromobility

Ilustrativní obrázek

Volkswagen bude v USA investovat 800 mil. USD do továrny na elektromobily

Ilustrativní obrázek

Investice VW ve výši 30bn EUR není dostatečná pro splnění emisních cílů EU

Ilustrativní obrázek

Volkswagen chce v roce 2026 přestat vyrábět vozy se spalovacími motory



Čti více
Ilustrativní obrázek

Zlato pro Čechy nikdy nebylo dražší

Ilustrativní obrázek

Miliony barelů íránské ropy čekají v čínských přístavech a mohou zatřást ropným trhem

Ilustrativní obrázek

Ropa po mírném zotavení znovu inkasuje ztráty

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.