Loni se v ČR prodalo 326 tun kávy s tímto původem, což je o 88 procent meziročně více. Nabídka cukrovinek z fairtradového kakaa se loni zvýšila o 56 procent, množství prodaného čaje stoupl desetkrát. Roste počet obchodníků, kteří v ČR nabízí takové výrobky, i jejich rozmanitost. Vyplývá to z dat organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která dnes její zástupci představili novinářům.
Fairtrade je hnutí, které se na českém trhu objevilo v polovině 90. let. Výrobky s jeho certifikátem se do ČR dováží od roku 2004. Podle průzkumu společnosti Inesan zná tuto značku 27 procent Čechů. Spravedlivé obchodování podporují české firmy i nadnárodní řetězce. Lidé nákupem fairtradových výrobků podporují farmáře z rozvojových zemí, kteří kromě odpovídající výkupní ceny získávají také takzvaný fairtradový příplatek. Ten má podpořit jejich investice do rozvoje dalšího podnikání.
Nejpopulárnější plodinou v rámci fair trade je káva. Její prodej v Česku vzrostl ze 173 tun v roce 2015 na loňských 326 tun. "Díky prodeji kávy jsme mohli podpořit organizace farmářů a družstva částkou 4,4 milionu korun pouze na fairtradovém příplatku," uvedla Hana Chorváthová z Fairtrade ČR. Růst prodeje fairtradové kávy podle ní souvisí hlavně s tím, že ji začaly nabízet dvě kavárenské sítě, které fungují v rámci benzinových stanic Benzina a ÖMV. Dlouhodobě ji ve svém sortimentu mají také třeba Tchibo, Segafredo Zanetti nebo Miko Káva.
Desetinásobně narostl podle Chorváthové prodej čaje. "Za loňský rok to je asi deset tun čaje, zatímco v roce 2015 to byla asi tuna," řekla.
Zvyšuje se i zájem o fairtradové kakao. Češi loni koupili 149 tun výrobků s obsahem kakaa, pro jejichž výrobu se zpracovalo 230 tun fairtradových kakaových bobů. "Kdybychom to srovnali s rokem 2015, tak je to 56 procent nárůst," řekla Chorváthová.
Mezi nejvýznamnější prodejce výrobků s obsahem fairtradového kakaa patří Kaufland ČR, která nabízí zhruba 80 různých produktů a loni nabídku rozšířil. Společnost prodala cukrovinky vyrobené z 64 tun certifikovaných kakaových bobů. Loni zařadily do své nabídky podobné výrobky nově i společnosti Norma a Penny market.
Na českém trhu se loni poprvé objevily i některé méně typické fairtradové plodiny. Například společnost CountryLife na český trh uvedla banány pocházející ze spravedlivého obchodování a Florea bude prodávat fairtradové květiny, které zatím na českém trhu nebyly.
V současnosti působí hnutí Fairtrade ve 125 zemích světa a podporuje 1,66 milionu drobných pěstitelů a pracovníků.