Budoucnost letecké dopravy patří nadzvukovým rychlostem, tvrdí v NASA

11.03.2016 15:00 | wa pe | Diskuze

Odborníci z americké NASA věří, že po více jak půl století nadešel čas k revoluci v letecké dopravě. Dočkáme se brzy nástupce slavného nadzvukového Concorde?

Foto: Public Domain

V první polovině 20. století platila letecká doprava a letectví obecně za jednu z nejrychleji se rozvíjejících se odvětví lidské činnosti. Takřka každý další rok přinášel rekordy v počtech pasažérů, vzdálenosti i rychlosti přepravy.  Od padesátých let kdy se do vzduchu dostaly první letouny Boeing 707 se toho však změnilo až překvapivě málo, stále létáme rychlostí kolem 950 km/h ve výšce 41 000 stop.  Ano, na konci 60. let sice vnesl do letecké dopravy svěží vítr nadzvukový Concorde, jeho provoz však nikdy nebyl ziskový a hluk spojený s překonáním zvukové bariéry také představoval značné omezení. Když poté přestal po leteckém neštěstí v roce 2003 Concorde létat, uzavřela se sice zajímavá, ale s ohledem na celkové počty pasažérů jen okrajová epizoda letecké dopravy.

Národní úřad pro letectví a kosmonautiku v USA vydal prohlášení, ve kterém tvrdí, že technologický pokrok brzy umožní vývoj moderních nadzvukových dopravních letounů, které se vyvarují nehospodárnosti i technickým mouchám svého předchůdce. Hlavním problém v případě nadzvukových rychlostí je sonický třesk, který vzniká když se zdroj zvuku začne pohybovat rychleji, než kolik činí rychlost zvuku samotná. Z toho důvodu měl Concorde svého času v mnoha zemích zakázáno létat  nad obydlenými oblastmi. Ostatně stejné omezení platí i pro armádní stroje.

Nyní však NASA vydala prohlášení, ve kterém nastínila možná technická řešení tohoto problému. Sonický třesk by se mohl zmírnit na mírné bouchnutí nebo úder srdce, píší doslova. Vypadá to, že vše je na nejlepší cestě, aby nezůstalo pouze u slov na papíře. V rámci rozpočtu na rok 2017 je 790 milionů USD vyčleněno na výzkum v oblasti aeronautiky a NASA již uzavřela kontrakty s vedoucími společnostmi v leteckém průmyslu, například s Lockheed Martin Corp., která by měla v rámci zakázky za 20 milionů USD navrhnout do 17 měsíců nový nadzvukový letoun.

 

zdroj: Bloomberg

 

V další fázi se počítá s konstrukcí testovacího stroje NASA X-plane, který umožní vyzkoušet nové tiché technologie supersonického letu v praxi (QueSST). S vývojem prototypu se začalo již před deseti lety díky pokroku ve výpočetní technice. Nové superpočítače umožňují mnohem podrobnější modelování chování stroje nežli pouze vertikální vzdušné tunely.  

Kromě vládní agentury vyvíjí svou vlastní verzi nadzvukového dopravního letounu také soukromá společnost Aerion, za kterou stojí texaský miliardář Robert Bass. Aerion v roce 2014 uzavřel smlouvu s Airbus Group SE o sdílení technologií, což by mu mělo pomoci v dosažení jeho cíle, uskutečnit první testovací let svého letounu AS2 v roce 2019. Ve srovnání s NASA se přeci jen jedná o skromnější osmimístnou koncepci osobního nadzvukového tryskového letounu, přičemž se počítá se zachováním omezení plynoucího ze sonického třesku.  

Prozatím žádný z velkých výrobců dopravních letadel v nadzvukových rychlostech nevidí budoucnost. V roce 2014 prohlásil prezident americké pobočky Airbusu, Allan McArtor, že nadzvukové letouny zůstanou v budoucnu jen okrajovou záležitostí pro nejbohatší byznysmeny, jelikož velké aerolinky prodávají levné letenky pro běžné cestující a luxus pro manažery, ne rychlost.

V konkurenčním Boeingu s nadzvukovými letouny krátce koketovali na přelomu tisíciletí, nakonec však dali přednost mnohem konzervativnější koncepci 787 Dreamliner, která je přeci jen ekonomicky úspornější. Peníze budou hrát v následujícím vývoji a využití nadzvukových dopravních letadel jako obyčejně hlavní roli. Aerion odhaduje cenu svého letounu na 120 milionů USD. Jen pro srovnání, jeden z nejdražších letounů společnosti Gulfstream Aerospace Corp v kategorii business jet, G650 se dá pořídit za „pouhých“ 65 milionů USD.

V případě projektu NASA, který počítá s řádově vyšším počtem pasažérů (100–110) nežli v Aerionu, by se tak cena letadla a jeho provozu mohla dostat do dnes těžko přijatelných výšin.   

 

 

 

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Investiční doporučení a cílová cena pro akcie Lufthansa podle analytiků RBC Capital

První létající auto dorazí na trh již v roce 2018

Ilustrační foto

Letecká doprava naráží na své limity - není dostatek pilotů

Máte nárok na odškodnění za opožděný let, ale dopravce se kroutí a nechce platit. Jakým rohlíkem se snaží cestující nejčastěji opít?

Aerolinky Air Berlin počítají pro příští rok s návratem k zisku

Výkonný ředitel American Airlines není nadšený z plánovaných investic ze strany Qatar Airlines



Čti více

Toshiba žaluje Western Digital o miliardu dolarů

Facebook má 2 miliardy uživatelů

Nvidia plánuje grafické karty pro těžaře kryptoměn

Nizozemí prodá dalších 7 % ABN Amro Group NV

Facebook dosáhl dvoumiliardového počtu uživatelů

Americké ocelárenské akcie posilují kvůli možnému zavedení cel na čínskou ocel

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.