Budou japonské automobilky znovu vyrábět vozy ze dřeva?

15.08.2017 14:01 | wa pe | Diskuze

Pokud se naplní představy japonských expertů, mohlo by dřevo ve formě nanocelulózy zažít svůj velký návrat jako hlavní surovina pro výrobu dopravních prostředků.

Foto: Public Domain

Společnosti Denso a DaikyoNishikawa, které jsou významnými dodavateli japonských automobilek, pracují společně s vědci z Kjótské univerzity na vývoji speciálního materiálu ze směsice nanocelulózy a plastu. Takto vzniklý materiál by měl vážit jednu pětinu toho, co ocel a zároveň být pětkrát silnější.

Zatímco japonští zápasníci sumó ocení každý kilogram váhy navíc, u moderních automobilů platí opak. Především dnes, kdy se velké automobilky snaží o co nejdelší dojezd svých elektromobilů na jedno nabití je nižší váha vozu podstatnou konkurenční výhodou. „Snižování váhy je pro nás stálým problémem, nicméně také musíme řešit vysoké výrobní náklady předtím, než dojde k rozšíření nových lehčích materiálů u masově vyráběných aut,“ uvedl Masanori Matsushiro, projektový manažer, který má na starost design karosérie v automobilce Toyota.

Zatímco většina producentů se uchyluje ke karbonovým vláknům a slitinám z vysoce tažné oceli, profesor Hiroyuki  Yano a jeho tým z Kjótské univerzity se vrátily k tradičnímu materiálu, dřevu. Rozbitím celulózy na setiny mikronu dojde k vytvoření nanovláken, které vědci dále kombinují s plastovými částicemi. Takto vzniklý materiál lze podle vědců úspěšně použít všude tam, kde je zapotřebí spojení nízké váhy a pevnosti, tedy například při výrobě letadlových či automobilových součástek. Společnosti Denso a DaikyoNishikawa pracují společně s odborníky z Kjótské univerzity na vytvoření prototypu automobilu z nanocelulózy, který by měl být hotov v roce 2020.

zdroj: nippon.com

Dříve než dojde k prosazení tohoto materiálu v automobilovém průmyslu, bude potřeba najít cestu, jak snížit jeho výrobní náklady. V současné době činí cena 1 kg celulózových nanovláken přibližně 9 USD, zatímco hliníkové slitiny a vysoce tažná ocel stojí pouze 2 USD za kilogram. Experti očekávají, že cena karbonových vláken poklesne do roku 2025 na 10 USD za kilogram. Profesor Yano předpokládá, že do roku 2030 bude možné snížit náklady na výrobu nanocelulózy přibližně na polovinu, což by ji učinilo konkurenceschopnou vůči dnes používaným lehkým materiálům.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.