Automobilky se letos musí hodně snažit, aby splnily emisní limity

12:12 | E V | Diskuze

Růst evropského trhu s auty přerušil koronavirus.

Ilustrativní obrázek
Foto: public

Evropskému automobilovému trhu, kam převážně dodávají tuzemští výrobci automobilů a dílů, se až do letošního března dařilo. Registrace nových osobních aut v EU za celý rok 2019 meziročně stouply o 1,2 % na 15,3 milionu vozů. Jednalo se o nejvyšší hodnotu registrací od roku 2007.

V březnu ovšem v Evropě naplno vypukla pandemie koronaviru. Přerušení výroby a zavření prodejen se dramaticky projevilo i na prodejích osobních aut. V dubnu klesly registrace nových osobních aut v EU o 76 %, v květnu o 52 %. Za celý rok se v optimistické variantě (=rychlé oživení ekonomiky EU) propadnou prodeje aut v EU podle našeho odhadu o 24 %.

Vedle problémů se sníženým odbytem čeká výrobce osobních aut v EU v příštích letech náročné období i z hlediska regulace. Pro automobilky bude důležité především to, jak se jim podaří rozjet prodeje aut na alternativní pohony (na elektřinu – a to jak hybridní vozy, tak hned vzápětí i čisté elektromobily; případně vozy na zemní plyn).

 

Dlouhodobé snižování emisí u aut se zastavilo, přísné limity přitom začínají platit už letos

Už od letošního roku budou muset finální výrobci aut v EU začít splňovat přísný limit na vypouštění oxidu uhličitého. Příslušné nařízení EU (2019/631) obecně říká, že výrobci aut budou muset dodávat na evropský trh nová osobní auta, jejichž průměrné emise nepřesáhnou limit 95 g vypouštěného CO2 na kilometr (u lehkých užitkových vozidel platí limit 147 g CO2/km). Každý výrobce bude muset tento limit plnit v roce 2020 již u 95 % svých prodaných osobních vozů. V roce 2021 pak už u celé své prodané flotily.1 Celá regulace je ve skutečnosti složitější. Zohledňuje se hmotnost vozidel (95 g platí pro auto s hmotností 1 380 kg, přepočet pro lehčí a těžší vozy → každá automobilka tak má v praxi vlastní cíl), úlevy jsou za ekologické inovace na vozech (např. systémy stop-start nebo solární panely ve střešním okně), menší značky si mohou nechat schválit individuální plán plnění cíle. Navíc každé prodané auto s emisemi CO2 pod 50 g/km (splňují to auta na vodíkový pohon, čisté elektromobily či hybridy do zásuvky) se bude v roce 2020 počítat do limitu jako dvě, o rok později jako 1,66 auta a v roce 2022 jako 1,33 prodaného vozu.

Pro rok 2025 se pak podle tohoto nařízení emisní cíl ještě zpřísní, a to pro celou EU poklesne o 15 % proti roku 2021 (proti hodnotě 95 g CO2/km). V roce 2030 má toto snížení činit 37,5 % proti roku 2021. Vedle toho by v roce 2025 měl dosáhnout podíl vozů s „nulovými a nízkými emisemi“ na nových prodejích minimálně 15 % a v roce 2030 již 35 %. Vozy s nulovými a nízkými emisemi se podle nařízení myslí taková osobní auta, která vypouštějí emise od 0 do 50 g CO2/km (tedy v praxi plugin hybridy nebo čisté elektromobily).

Snižovat emise CO2 u nových aut se automobilkám dlouhá léta dařilo, v posledních dvou letech však nastal obrat. Může za to jednak snaha prodejců prodat klientům na poslední chvíli vozy s vyššími emisemi (a tedy i zpravidla vyšším výkonem), jednak odklon zákazníků od naftových motorů (které mají mírně nižší emise CO2 než spalování benzínu) po aféře Dieselgate. A především pak to, že se zákazníci po celé Evropě zhlédli ve velkých, silných (a tedy více emisně náročných) sportovněužitkových vozech.

 

Pokuty mohou automobilky připravit o velkou část zisků, auta kvůli tomu nezlevní

A co se stane, pokud by se automobilkám nepodařilo přísný emisní limit splnit? Nařízení počítá s obřími pokutami – automobilka bude platit pokutu 95 eur (necelých 2 500 Kč) za každý gram navíc u každého prodaného vozu v daném roce. Pokud by automobilky prodávaly stejné portfolio modelů (se stejnými hodnotami emisí CO2), jako v roce 2019, tak by v roce 2020 dosáhla celková výše pokut 25,5 mld. eur. 2 A většinu automobilek by to stálo značnou část jejich ročního zisku (a některé i více). Variantou je i zdražení vozů – hypotetická pokuta na jedno auto dosahuje u sledovaných značek v průměru 44 tis. Kč. Automobilky se chtějí samozřejmě pokutám vyhnout. Ve velkém zařazují do své nabídky vozy s nižšími emisemi a vozy na alternativní pohony. Někteří výrobci vytvářejí aliance, aby si mohli navzájem započíst své prodané flotily (např. FCA-Tesla). Přesto až průběh letošního roku ukáže, jak se s novou regulatorní (a i finanční) výzvou dokážou poprat.

 

Pozn. Průměrné emise CO2 jsou měřeny metodou NEDC. Hodnoty nezahrnují úlevy za ekologické inovace, ale zahrnují tzv. superkredity (vozy s emisemi pod 50 g CO2/km se v roce 2020 počítají za 2)

Značky ve skupinách: BMW Group (BMW, Rolls Royce), Daimler AG (Daimler, Mercedes), FCA Italy (Alfa Romeo, Chrysler, Fiat), Renault (Renault, Dacia, Alpine, Avtovaz), Peugeot (Peugeot, PSA AUTOMOBILES SA), VW (Volkswagen AG, Škoda Auto, Audi, Seat, Porsche)

 

Pozn. Průměrné emise CO2 jsou měřeny metodou NEDC. Hodnoty nezahrnují úlevy za ekologické inovace, ale zahrnují tzv. superkredity (vozy s emisemi pod 50 g CO2/km se v roce 2020 počítají za 2)

Značky ve skupinách: BMW Group (BMW, Rolls Royce), Daimler AG (Daimler, Mercedes), FCA Italy (Alfa Romeo, Chrysler, Fiat), Renault (Renault, Dacia, Alpine, Avtovaz), Peugeot (Peugeot, PSA AUTOMOBILES SA), VW (Volkswagen AG, Škoda Auto, Audi, Seat, Porsche)

 

Pozn. Průměrné emise CO2 jsou měřeny metodou NEDC. Hodnoty nezahrnují úlevy za ekologické inovace, ale zahrnují tzv. superkredity (vozy s emisemi pod 50 g CO2/km se v roce 2020 počítají za 2)

Značky ve skupinách: BMW Group (BMW, Rolls Royce), Daimler AG (Daimler, Mercedes), FCA Italy (Alfa Romeo, Chrysler, Fiat), Renault (Renault, Dacia, Alpine, Avtovaz), Peugeot (Peugeot, PSA AUTOMOBILES SA), VW (Volkswagen AG, Škoda Auto, Audi, Seat, Porsche)

 

 

 

1 Od roku 2021 se cíl přepočítá podle nové metodiky měření emisí (tzv. WLTP na místo starší tzv. NEDC). Nová metodika měří emise a spotřebu vozů místo v laboratoři v reálném provozu.

2 Jedná se o hypotetický výpočet - nezahrnuje úlevy za ekologické inovace, ale zahrnuje tzv. superkredity (vozy s emisemi pod 50 g CO2/km se v roce 2020 počítají za 2).

Zdroj:Česká spořitelna a.s.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Shell do roku 2022 propustí až 9 tis. zaměstnanců

Ilustrativní obrázek

Upcyklace dobývá českou e-commerce

Ilustrativní obrázek

Disney propustí 28 tis. zaměstnanců svých amerických zábavních parků

Ilustrativní obrázek

Nábor v IT má nová pravidla, české firmy se však neadaptují.

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS ke střetu Trumpa a Bidena v debatě

Ilustrativní obrázek

Philip Morris ČR reportoval růst tržeb za 1H, zisk však kvůli nižším prodejům v pohraničí klesl



Čti více
Ilustrativní obrázek

Covestro koupí divizi od DSM za 1,61 mld. EUR, kvůli akvizici upíše nové akcie

Ilustrativní obrázek

Projekt na Cínovci s novou dynamikou

Ilustrativní obrázek

Německo otevřelo v záporu

Ilustrativní obrázek

Asijské trhy obchodovaly smíšeně, nedařilo se Austrálii

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k pádu ceny zlata

Ilustrativní obrázek

Německo otevřelo v červených číslech

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.