Auta na vodík jsou pro hlupáky, tvrdí Elon Musk. Proč ovšem poté přitahují tak vysoké investice?

16:21 | wa pe | Diskuze

Technologie vodíkových palivových článků má své silné odpůrce, kteří jsou přesvědčeni, že mnohem rozumnějším způsobem, jak zbavit svět závislosti na fosilních palivech, jsou elektromobily. Přesto velké automobilky neváhají investovat do vývoje vodíkových aut miliony dolarů. Jaké pro to mají důvody?

Foto: Mytho88

Ať už je to Toyota, Honda či Hyundai, většina velkých světových automobilek plánuje do konce desetiletí zahájit výrobu vlastního vodíkového automobilu. To je přirozeně v rozporu s obchodními plány zakladatele Tesla Inc., Elona Muska, který ke spalovacím motorům vidí jedinou rozumnou alternativu, elektromobily. Známý podnikatel vodíková auta již dříve označil za „neskutečně hloupá, články pro hlupáky“ a podobně. Podle jeho názoru je technologie skladování energie prostřednictvím vodíku výrazně méně energeticky efektivní než v případě dostupných lithium-iontových baterií. Jiní kritici zmínili například vyšší náklady, bezpečnostní rizika či nevyvinutou infrastrukturu pro provoz vodíkových automobilů. 

Hlavním Muskovým argumentem proti vodíkovým automobilům je jejich neekologičnost spojená s produkcí vodíku a vysoké energetické náklady na jeho konverzi. Vodík se dnes z velké části získává jako vedlejší produkt při těžbě zemního plynu, koksování uhlí a dalších procesech s vysokými emisemi skleníkových plynů. Kritici však zapomínají na to, že vodík dnes lze vyrábět také za použití elektrické energie pocházející z obnovitelných zdrojů. V Kalifornii platí zákon, podle kterého 33 % veškerého vodíku, který se ve státě spotřebuje, musí pocházet z obnovitelných zdrojů.

Auta na vodíkový pohon jsou také mnohem složitější na výrobu a to jak ve srovnání s automobily na fosilní paliva, tak s elektromobily. V tomto ohledu má velké plány se zvýšením výrobní efektivity elektromobilů právě Tesla Inc. Ta hodlá v příštím roce dodat zákazníkům 500 000 svých vozů, což představuje šestinásobek její produkce za rok 2016. Další kritika směřuje na nedostatečně vyvinutou infrastrukturu. I v tomto ohledu mají vodíková auta co dohánět. Čerpací stanice na vodík je přibližně pětkrát dražší než klasická na fosilní paliva. Investice do výstavby čerpacích stanic na vodík dnes směřuje především Kalifornie, Německo, severské státy a Japonsko, které hodlá jako reklamu pro vodíkový pohon využít konání letních olympijských her v roce 2020. V plánu je nasazení 100 vodíkových autobusů pro veřejnou dopravu. Konečně posledním argumentem proti vodíkovým automobilům je jejich značná cena. Jak Honda Clarity, tak Toyota Mirai se prodávají za cenu kolem 60 000 USD bez započtení úlev, stále je to však méně než v případě Model S, který koupíte za 69 000 USD.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.