Prodej aut se zvyšuje hlavně v Číně a v Indii, každý měsíc na těchto trzích přibudou tři miliony nových aut. Na druhé straně rafinerie v Austrálii a na Tchaj-wanu omezují činnost, uvedla s odkazem na analytiky agentura Reuters.
Letos by tak mohlo v Asii chybět v průměru 10.000 barelů benzinu denně a příští rok má tento deficit vzrůst na 90.000 barelů denně, odhaduje konzultační firma FGE.
Napětí na trhu s benzinem jde ruku v ruce s očekávaným ukončením nadbytku ropy na globálním trhu na přelomu let 2016 a 2017, které by mohlo podpořit oživení cen ropy. Ty od poloviny roku 2014 klesly o zhruba dvě třetiny, i když v posledních dnech se zvyšují.
FGE odhaduje, že v roce 2018 se deficit v dodávkách benzinu dál prohloubí, a to na 160.000 barelů denně. Konzultační společnost JBC Energy očekává nižší deficit, v roce 2018 se má zvýšit na 107.000 barelů denně ze 71.000 v příštím roce. Celková poptávka po pohonných hmotách v Asii má příští rok činit 6,8 milionu barelů denně a v následujícím roce stoupnout na sedm milionů barelů denně.
"Očekáváme, že prodej aut v Číně v roce 2016 vzroste o 6,5 procenta, zrychlí tak ze 4,6 procenta v roce 2015," uvedla analytička ratingové agentury Moody's Investors Service Yasmina Serghiniová. Prodej se má zvýšit hlavně díky snížení prodejní daně u osobních aut s malým motorem ze současných deseti procent o polovinu, a také díky podpůrné měnové politice Pekingu.
Analytici sice na rok 2017 předpovídají zpomalení prodeje aut v Číně, protože skončí daňové výhody, růst prodeje v minulých letech a vysoký prodej v Indii však budou dál tlačit vzhůru poptávku po benzinu a také ziskové marže z benzinu.