Apple může vydělat miliardy v automobilovém průmyslu, aniž by vyrobil jediné auto. Budou akcie Apple opět zářit?

16.05.2016 10:59 | V Z | Diskuze

Apple vyvíjí automobilový projekt Titan. Všichni předpokládají, že firma vyvíjí automobil, pravděpodobně samořídící elektromobil. A to může bát velký omyl. Zpráva investiční a finanční společnosti Piper Jaffray pro investory však zmiňuje jinou a velmi zajímavou možnost, píše server Bloomberg Inteligence.

Foto: Ribastank

 

Analytici se pokoušejí přijít na to, proč Apple investoval 1 miliardu dolarů do čínské společnosti Didi Chudiny, která je čínskou obdobou služby Uber pro sdílené jízdy a ovládá 90 % čínského trhu v tomto segmentu.

Analytici upozorňují na jednu velmi důležitou věc: zákazníkům využívajícím spolujízdu je poměrně jedno, v jakém autě se svezou. Chtějí jen mít možnost jednoduše stlačit tlačítko na svém mobilním telefonu a najít někoho, kdo je odveze z bodu A do bodu B.

Možná Apple vůbec nemá zájem postavit své vlastní auto. Možná má větší ambice a chce vytvořit dopravní systém budoucnosti.

 

Piper Jaffray uvádí:

Domníváme se, že zákazníkům využívajícím službu Uber nebo podobnou aplikaci pro spolujízdu příliš nezáleží na značce vozidla. Máme za to, že nehodnotnější částí celého byznysu je platforma, na níž taxi služba funguje, nikoliv hardware (vozidlo). Ačkoliv je těžké odhadnout celý záměr investice Applu, pokud by dokázala společnost integrovat softwarové prvky autonomní taxis služby se svým stylovým, designovým a uživatelsky přívětivým hardwarem ve vozidlem, mohla by zopakovat integrovaný HW/SW model, který stál za úspěchem iPhonu.

 

Co to znamená?

Představte si, že stisknete tlačítko na svém iPhonu nebo hodinkách Apple Watch a za chvíli k vám přijede auto bez řidiče. Nastoupíte do něj a sdělíte inteligentnímu asistenčnímu a navigačnímu systému Siri, kam chcete jet. Můžete se jej zeptat, jaká je po cestě dopravní situace. Siri vám rovněž může naladit v rádiu sportovní přenos nebo přes Bluetooth pustit Vaši oblíbenou skladbu z Vašeho iPhonu.

Pohodlně se usadíte a po cestě můžete pracovat či si hrát na telefonu, tabletu, či notebooku, připojeném k internetu pomocí bezdrátového připojení zabudovaného v elektromobilu.

Celé auto běží na hardwaru i softwaru od Applu, ale nejde o „auto od Applu“. Je součástí většího dopravního systému. Říkejme mu třeba iCar. Investice do největší taxislužby v Číně může pomoci Applu začít sbírat data pro výstavbu a spuštění právě takového komplexního dopravního systému.

Je jednoduché si představit, že se podobným systémem zabývá i Google, který již nabízí mnohé z potřebných služeb (především mapy) a uzavřel partnerství s automobilkami, např. Fordem, namísto toho, aby se soustředil na vývoj vlastních automobilů.

To se týká i Uberu samotného – jen proto, že si najal několik výzkumníků zabývajících se samořídícími vozy, neznamená to, že se je chystá sám vyrábět.

Všechny společnosti, o kterých tu byla řeč, jsou softwarové firmy, nikoliv automobilky. Možná nakonec v tom bude klíč k budoucímu vývoji dopravy.

Akcie apple v pátek uzavíraly 90,52 usd/akcie.

Zdroj:bi, redakce
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Samořízená auta General Motors vjedou do ulic New Yorku

Čtvrtletní výsledky Apple se blíží. Mají se investoři připravit na zklamání?

Cruise Automation údajně jedná o spolupráci v oblasti vývoje samořízených vozidel s Uber

GE a Apple vytvořily partnerství v oblasti průmyslového softwaru

Kdo má v současném elektromobilovém šílenství nejlépe našlápnuto?

Piper Jaffray: Tesla Inc. se na čínském trhu konkurence obávat nemusí



Čti více

Forex: NZD oslabil poté, co labouristé utvořili vládnoucí koalici

Ilustrační foto

Rusko zvyšuje ekonomický vliv v iráckém Kurdistánu

Co by znamenalo pro obchodování s USD zvolení Johna Taylora do čela FEDu?

Cena ropy dnes sestoupila z třítýdenních maxim

Americký dolar posiluje již pátým dnem v řadě

Koruna již vůči euru posílila na úroveň před začátkem intervencí ČNB

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.