Analýza makroindikátorů: Uzavření obchodů tvrdě dopadlo na český maloobchod

15:15 | E V | Diskuze

Uzavření kamenných obchodů přineslo výrazný propad listopadových maloobchodních tržeb.

Ilustrativní obrázek
Foto: public

Prodeje v obchodech s oděvy a obuví poklesly v meziročním srovnání o 78 %. Poklesům se ale nevyhnul ani segment potravin, výrazný pád zaznamenaly i prodeje automobilů. Uvolnění restriktivních opatření v prosinci spolu s vyššími registracemi automobilů v listopadu dává naději, že by prosincové číslo mohlo dopadne lépe.

Zatímco říjnové výsledky maloobchodu dávaly naději, že se maloobchod vypořádává s koronavirovou krizí poměrně statečně, v listopadu vzaly tyto naděje za své, když většina kamenných obchodů musela zůstat zavřená. Tržby v maloobchodě se meziročně reálně snížily o 7,0 %, po očištění o nevýhodu nižšího počtu pracovních dní pak o 5,3 %. V meziměsíčním srovnání se maloobchodní tržby reálně snížily po očištění o kalendářní vlivy o 5,6 %. Po zahrnutí prodejů a oprav motorových vozidel pak tržby po očištění o rozdílný počet pracovních dní poklesly o 11,3 %, bez očištění o 14,1 %.

V meziměsíčním srovnání sehrál svoji roli především propad prodejů nepotravinářského zboží, a to o 10,4 %. Mírně ale poklesly i prodeje potravin (0,8 % m/m). Pohled na celoroční statistiky je pak žalostný. Uzavření prodejen se projevilo drastickým propadem prodejů v prodejnách s oděvy a obuví, a to o téměř 78 %. O něco lépe na tom byly výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, kde prodeje poklesly meziročně o 37,1 %. Nižší byly ale i tržby za potraviny, a to o téměř 30 %. Vzhledem k restriktivním opatřením není překvapivé, že největší nárůst tržeb zaznamenal maloobchod prostřednictvím internetu a zásilkových služeb (36,5 %). Ani ten ale nebyl schopen kompenzovat propad prodejů v důsledku uzavření kamenných prodejen.

Krátké rozvolnění restriktivních opatření v prosinci společně s vánoční horečkou slibuje, že by prosincové maloobchodní tržby mohly dopadnout podstatně lépe. Nárůst registrací automobilů v listopadu společně se snahou automobilek vyprodat automobily, které nebudou splňovat přísnější emisní limity, dávají naději i na růst tržeb v tomto segmentu. I tak ale za celé závěrečně čtvrtletí loňského roku čekáme propad maloobchodních tržeb oproti stejnému období roku 2019 o 7 %. Za celý letošní rok předpokládáme jejich mírný růst o 0,8 %.

Zdroj:Jana Steckerová - Komerční banka a.s.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k vývoji tržeb obchodníků

Ilustrativní obrázek

Maloobchodní tržby, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments

Ilustrativní obrázek

Analýza makroindikátorů: Inflace brzdí pomaleji, než se čekalo

Ilustrativní obrázek

Před Valentýnem se v e-shopech daří, online nákupy květin vzrostou až o třetinu

Ilustrativní obrázek

Změna chování spotřebitelů způsobuje přesuny v ekonomice

Ilustrativní obrázek

Analýza makroindikátorů: Inflace brzdí díky levnějším potravinám, jádrová inflace zůstává zvýšena



Čti více
Ilustrativní obrázek

Čtvrtina Čechů drží úspory na běžném účtu nebo v hotovosti

Ilustrativní obrázek

Německý DAX se drží nuly, SAP a Covestro zvýšily celoroční výhled

Ilustrativní obrázek

Asijský trh převážně v zeleném

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.