Allianz: Kvůli víkendové vichřici se na pojišťovnu obrátilo už 4300 klientů, exkluzivní rozhovor s manažerem firmy

02.11.2017 10:04 | Ivo Horváth | Diskuze

Jedna klientka operátorům Allianz oznámila, že jí nedělní vichřice ze zahrady odnesla trampolínu. Po pár minutách však do Komunikačního centra zavolal její manžel, že jsou zrovna v rozvodovém řízení a že jim trampolína neodlétla, protože si ji před pár dny odvezl, exkluzivní rozhovor nám poskytl Václav Bálek, senior manažer komunikace společnosti Allianz.

Foto: Václav Bálek

Jak závažná byla z pohledu vaší pojišťovny víkendová vichřice?

Allianz už v souvislosti s kalamitou kontaktovalo přes 4300 klientů a eviduje škody za několik desítek milionů korun. Nejčastěji jde o zničené střechy domů, chat a chalup, ale také rozbitá auta. Jen během 30. října zaznamenala Allianz rekordní počet volajících, kdy obsloužila během pár hodin kolem tří tisíc klientů. Škody ale mohou lidé hlásit i prostřednictvím internetu. Nejvíce škodných událostí máme ze severních a středních Čech, z Prahy a z Brněnska. V terénu už po celém území také pracují mobilní technici.

 

Máte již spočítáno, jaké hodnoty škody dosáhly?

V Praze a ve středních Čechách odhadujeme pojistné události na více než 10 milionů korun. Jedním z nejpostiženějších okresů je u nás Benešovsko, odkud do úterního poledne máme hlášené škody za 1,3 mil. korun. Velmi mnoho pojistných událostí je také z Ústecka a Teplicka (zatím za 2,5 milionu korun), přes jeden milion už evidujeme z Mostecka a Děčínska. Tato čísla se ale každou hodinou zvyšují. Klienti mohou případy hlásit i bez čekání na telefonu i prostřednictvím internetu.

 

Jaké druhy majetkové újmy jsou v důsledku vichřice nejčastější?

Největší škody napáchaly spadlé stromy, které často zcela zdevastovaly střechy domů a totálně zlikvidovaly i desítky automobilů. Zdaleka přitom nešlo o stejné majitele, protože stromy padaly i na okolní pozemky a parkoviště. Mezi závažnější případy patří i poškození fotovoltaických nebo solárních panelů. Trpěla však rovněž zvířata, kterým v jednom středočeském zemědělském družstvu ulétly přístřešky nad krmnými žlaby a nad stodolou, ve které měla uskladněnou slámu.

 

Důvodů k radosti tedy mnoho nemáte...

Stávají se nám i úsměvné případy. Jedna klientka například operátorům Allianz oznámila, že jí nedělní vichřice ze zahrady odnesla trampolínu. Po pár minutách však do Komunikačního centra zavolal její manžel, aby uvedl věci na pravou míru a vysvětlil, že jsou zrovna v rozvodovém řízení a že jim trampolína neodlétla, protože si ji před pár dny odvezl...

 

Stále ale platí, že i v dnešní době jsou lidé, kteří pro takové případy živelných pohrom nemají pojištění nemovitostí - snažíte se například v rámci marketingu nějak cílit na osoby, které si neuvědomují důležitost pojištění? A jestliže takovéto aktivity máte, do jaké míry jsou úspěšné?

Marketingové nástroje samozřejmě používáme a cílíme na skupiny lidí, pro které je pojištění určeno. Opět bych zmínil naše autopojištění podle najetých kilometrů, které nám správným zacílením přivedlo tisíce nových klientů. Obdobím, kdy si lidé uvědomují, že jim chybí pojištění, je nějaká nečekaná událost. Typickým příkladem mohou být povodně v roce 1997 nebo v roce 2002. Krátce po nich výrazně vzrost počet lidí, kteří o pojištění projevili zájem. S postupujícím časem ale naopak zájem opadal.

 

Vichřice ale není jediným extrémním klimatickým jevem poslední doby. Jak významným klientem jsou pro vás zemědělci - je například možné se pojistit proti nízké úrodě způsobené suchem či naopak povodněmi, mrazem nebo vichřicí? Zohledňujete v tomto směru klimatické změny? Známé je, že u výpočtu pojistného je vždy důležité stanovit míru rizika - ale jak se toto daří právě u těch záležitostí jako je klima, když se tvrdí, že klima se mění? Z jakých údajů v tomto případě čerpáte?

V letošním roce se škody způsobené suchem odhadují na 3-4 miliardy korun, týkají se převážně okresů Třebíč, Znojmo a Hodonín. Proti nízké úrodě způsobené suchem se zatím nelze pojistit, i když nevylučujeme, že to do budoucna možné bude. Snažíme se reagovat na klimatické změny, které se už i na jihu republiky začínají projevovat. V minulosti mnoho škod v oblasti zemědělství způsobily záplavy, zaplavení polí a pozemků, krupobití nebo i jarní mrazíky. Všechna tato rizika umí Allianz zemědělcům pojistit.

 

Allianz je také známá svou segmentací autopojištění například pro řidiče, kteří najedou do 15000 kilometrů. Nabízíte i slevu pro řidiče, kteří mají děti. Máte v plánu tuto segmentaci i nadále prohlubovat? Jaké formy segmentace by například byly protizákonné?

Dlouhá léta v České republice fungovala jediná segmentace podle objemu motoru. Pokud by tato segmentace stále platila, nejlevnější pojištění by platili majitelé elektromobilů. V dnešní době downsizingu (snižování objemu motorů) by je následovali majitelé nízkoobjemových motorů, které mají stejný výkon jako třeba atmosférické jednotky s objemem přes 2000 ccm. Postupně přibyly další kategorie, které ovlivňovaly cenu pojistného. Pojišťovny zavedly systém bonusů a malusů, rozlišení podle věku a místa bydliště řidičů.

V Allianz jsme dlouho cítili, že takováto segmentace je nedostatečná a přikročili jsme ke zmiňovanému rozdělení řidičů podle najetých kilometrů. Vycházíme při tom z toho, že čím kratší dobu se řidič pohybuje v rizikovém prostředí, tím je menší pravděpodobnost, že se stane účastníkem nehody. Další kategorií, o které se v autopojištění příliš nemluví, jsou řidiči - rodiče. Jezdí zodpovědněji a bezpečněji, proto i oni jsou u nás zvýhodněnou kategorií.

Do budoucna samozřejmě s další segmentací počítáme. Mohla by se týkat například řidičů, kteří najedou větší počet kilometrů, ale styl jejich jízdy napovídá, že jezdí bezpečně a ohleduplně a i přes vyšší nájezd u nich není takové riziko.

Se spornými či dokonce protizákonnými způsoby segmentace nejenže nepočítáme, ale ani by nás nenapadlo nad nimi vůbec uvažovat.

 

Jaká je vaše cenová politiku u autopojištění - u povinného ručení i havarijního pojištění? Vaše společnost měla vždy spíše pověst té s vyššími cenami služeb, platí toto i dnes?

Mnozí lidé přistupují k zákonnému pojištění jako k nutnému zlu a neuvědomují si, že je to pro ně služba. Uvedu to na jednoduchém příkladu. Můžete si koupit auto, kde klimatizace funguje tak, že si stáhnete okénko nebo auto, kde klimatizace funguje automaticky a navíc má vozidlo celou řadu bezpečnostních prvků. Pokud budete druhé auto prodávat za cenu prvního, časem zjistíte, že proděláváte a výrobu budete muset ukončit. Takto je potřeba přistupovat i k ceně pojištění. Nelze je prodávat za extrémně nízké ceny, protože časem by šla dolů i kvalita. Nám umožňuje segmentace ovlivnit cenu pojištění pro méně rizikové řidiče. Na rozdíl od příkladu s auty ale mají díky segmentaci nižší pojistné se stejnými službami, jako ti, kdo si za pojištění připlatí. Servis jim zůstává na stále stejně vysoké úrovni. Další výhodou, kterou naši řidiči získávají, je měsíční placení pojistného formou inkasa či sporožira bez cenové přirážky. Nikoho nenutíme platit celé pojistné dopředu, aby ušetřil. Myslíme si, že tento přístup je férový a spravedlivý.

 

Jsou patrné nějaké prvky segmentace i u nějakých dalších typů vámi poskytovaného pojištění kromě toho určeného pro motoristy?

V letošním roce jsme přistoupili i k segmentaci v oblasti životního pojištění. Ta se přímo nabízela a bylo jen otázkou, která pojišťovna se jí chopí jako první. Kdo je z hlediska životního pojištění méně rizikový? Ten, kdo si života váží, snaží se žít zdravě a dlouho. Naopak lidé s nadváhou nebo naopak příliš nízkou váhou a v první řadě samozřejmě kuřáci jsou mnohem rizikovější skupinou. Snažili jsme se vyjít vstříc těm, kdo jsou ochotni zbavit se zlozvyků, které mají vliv na jejich zdraví. U nás nekuřáci a lidé s optimálním BMI dostávají slevu na životním pojištění. Opět jsme použili naši zásadu férovosti a spravedlnosti. Proč by měl nekuřák platit stejné pojistné jako kuřák, když je i z hlediska pojišťovny mnohem méně rizikovější, než ten, kdo si denně dopřeje krabičku cigaret? To přece nemá logiku.

 

V médiích se stále velmi často dovídáme o různých formách pojistných podvodů - jaké jsou možnosti se proti nim bránit a jak je v tom Allianz úspěšná? Máte například vedené nějaké mezinárodní statistiky, které by ukazovaly, jak si stojí v počtu pojistných podvodů ČR?

Allianz používá tzv. Fraud management systém, což je sofistikovaný systém detekce pojistných podvodů. Na základě nastavení vstupních parametrů automaticky zasílá podezřelé případy vyšetřovatelům, kteří je prověřují. Bez lidské spoluúčasti se ale ani tento systém neobejde. Software není "automatizovaným detektivem", ale je jedním z hlavních analytických nástrojů, které pomáhají pojišťovně v boji s pojistnými podvody. I nadále tak základ úspěchu při odhalování těchto podvodů spočívá v odbornosti, analytických schopnostech a zkušenostech vyšetřovatelů pojišťovny Allianz. O úspěšnosti systému svědčí i loňská čísla. Allianz prověřovala 2658 podezřelých případů a odhalila pojistné podvody ve výši 295,2 milionu korun, což je o 62,7 milionu více, než předloni.

 

Václav Bálek je senior manažerem komunikace společnosti Allianz, vystudoval mediální studia Univerzitě Karlově v Praze a London School of PR, v minulosti působil také například ve společnostech PPF, Česká pojišťovna či Česká rozhlas.
Mohlo by vás také zajímat:


Ilustrační obrázek
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.