5 slabých míst home office

14:14 | E V | Diskuze

Práce z domova je v období současných omezení pro mnoho firem nutností.

Ilustrativní obrázek
Foto: Gopas

Dlouhodobě ale z masivního využívání homeworkingu mohou plynout problémy, které komunikaci výrazně zkomplikují. Některé z nich však mohou napravit chytré technologie.

 

Problémy komunikace v rámci týmu a neefektivita

Pokud pracovní tým není pohromadě a drtivá většina zaměstnanců je na home office, může velmi jednoduše dojít ke zhoršení komunikace a řízení. Lidé přestanou efektivně sdílet informace, a pak je jen krůček k problémům jako je dezorganizace a celková neefektivita.

Chybí také rychlá komunikace nad kávou v kuchyňce nebo u oběda, kdy se často rychle a efektivně ujasní například nejednoznačné nebo špatně pochopené zadání a ušetří se tak mnoho cenného pracovního času. Při těchto setkáních vznikají také kreativní nápady a utužují se vztahy mezi spolupracovníky, který pomůže k vytvoření opravdu funkčního týmu. Řešením je využití komunikačních platforem jako je například Slack nebo Basecamp, kde mohou členové týmu operativně chatovat a diskutovat,“ říká Michal Novák ze společnosti Profesia CZ.

 

Osobní interakce

Absence osobní komunikace v kanceláři může vést i ke zkratu spolupráce a oslabení synergie, které z ní mají ideálně plynout. Týmy pracující distribuovaně proto potřebují být vybavené účelnými nástroji pro spolupráci a sdílení informací. „Osobní interakci nejlépe suplují videokonference, které nabízejí kvalitní přenos zvuku a obrazu, možnost sdílet dokumenty a spolupracovat při jejich editaci. Nejnověji se týmům při videokonferencích osvědčuje třeba i chytré řešení Kaptivo, které umí v reálném čase snímat a sdílet ručně vytvořený obsah na tabuli,“ říká Andrej Hronec ze společnosti Audiopro.

Výhodou komunikačních platforem, pokročilých videokonferenčních řešeních typu Lifesize či právě interaktivních pracovních ploch je, že komunikace, nápady i závěry jsou strukturovaně nahrávány a uloženy. Je možné je tak kdykoliv následně dohledat a dále s nimi efektivně pracovat. To je velkou výhodou také v případě pracovní neschopnosti či fluktuace zaměstnanců.

 

Problémy s technikou či běžnými programy

Homeworking je ve velké míře závislý na fungujících technologiích. A komplikace pak jako mávnutím kouzelného proutku odříznou jednotlivce i celé týmy od komunikace i od samotné práce. Může se jednat o banální technologický problém s počítačem či internetem, závažné problémy v pracovních systémech nebo jen o neschopnost jednotlivců pracovat s technologiemi. Důsledek je ale vždy stejný – problémy v komunikaci s vlivem na motivaci a výkonnost.

Práce z domova klade požadavky na počítačové dovednosti zaměstnanců. Co zaměstnanci mohlo projít v kanceláři, kde se zeptal kolegy, to ho může při práci z domova vyřadit i na několik hodin z činnosti,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy Gopas. „Zvyšování uživatelských znalostí zaměstnanců se firmám určitě vyplatí, protože lidé pak neztrácejí zbytečně čas řešením banálních problémů s technikou či základními programy typu MS Office.“

 

Zvýšené bezpečnostní riziko

Podle průzkumu společnosti Safetica používá 75 % zaměstnanců k práci také svá soukromá zařízení. To spolu s nedostatečným proškolením a neopatrností uživatelů přináší útočníkům velké výhody. Kombinace slabšího zabezpečení zařízení používaných pro práci z domova a podceňování důkladného školení v otázkách bezpečnosti představuje největší bezpečnostní rizika práce z domova.

Na práci z domova v takovém měřítku nebylo mnoho společností připraveno. Ze dne na den bylo zapotřebí mít plně fungující infrastrukturu, aby uživatelé bez problémů mohli přistupovat k firemním datům a naplno využívat komunikačních softwarů. Vedle efektivity práce je ale nutné dávat maximální důraz na bezpečnost, využívání VPN a důkladné prověření nových programů a systémů, než je zaměstnavatelé zpřístupní či povolí užívat zaměstnancům. Edukace a kontrola pracovníků v této oblasti je nyní ještě důležitější než doposud,“ upozorňuje Michal Merta, odborník na bezpečnost a ředitel Cyber Fusion Centra v Accenture v České republice.

 

Složitá logistika podepisování dokumentů

Mezi nepříjemnými komplikacemi, které home office přináší, nelze zapomínat ani na problémy s úkony, jako jsou například podpisy smluv, předávacích protokolů, objednávek a dalších dokumentů.

Rychlým, a z právního pohledu zcela závazným řešením, je digitální podpis. Je vhodný pro urychlení jakéhokoli právního úkonu, který vyžaduje podpis, a to i v běžných podmínkách. O to více nachází využití v době sociální izolace pandemie, kdy mnoho zaměstnanců pracuje vzdáleně ze svých domácích kanceláří,“ říká Ondřej Říha, zástupce řešení DigiSign od společnosti Digital Solutions.

Zdroj:Markéta Ciňková ASPEN.PR s.r.o.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Home Office v době pandemie: zaměstnanci menších firem jsou mnohem soběstačnější než v korporacích

Ilustrativní obrázek

Ve kterých oborech nemají lidé perspektivní vyhlídky?

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k růstu nezaměstnanosti

Ilustrativní obrázek

Týdenní zpráva z finančního trhu 11.1.2021

Ilustrativní obrázek

Ranní restart 8.1.2021

Ilustrativní obrázek

Ranní zpráva z finančního trhu 8.1.2021



Čti více
Ilustrativní obrázek

Ceny nemovitostí v Evropské unii nadále rostou. Může za to i nedůvěra v budoucnost

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k obřímu záchrannému balíku v USA

Ilustrativní obrázek

SAP reportuje předběžná čísla za 4Q i výhled, věří cloudovým službám

Ilustrativní obrázek

Prosincové tržby gastra spadly o 55%

Ilustrativní obrázek

MONETA nově odložených splátek je přes 5,5 tisíce

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS ke vzniku digitálního eura

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.