4 problémy, které brzdí české obchodníky

17:17 | E V | Diskuze

Retailové společnosti v České republice poskytují často srovnatelné služby a servis jako zahraniční konkurence, někdy se však nevyvarují určitých chyb.

Ilustrativní obrázek
Foto: Aspen.PR

Jakým problémům či překážkám musí čelit?

Neznají a nesnaží se identifikovat svoje zákazníky

Častou chybou některých českých prodejců je, že neznají své zákazníky. Nebo je alespoň neznají tak, jak by mohli.  Nemluvě pak o vytváření zákaznického zážitku a nabídky na míru. Internetové obchody jsou na tom s identifikací zákazníka o poznání lépe než ty kamenné. Informace o nich totiž mají automaticky z jejich webových návštěv. Stále se ale učí s těmito daty dobře pracovat.

V zásadně jiné situaci jsou ale provozovatelé kamenných prodejen. Zákazníci přijdou a odejdou většinou bez toho, aby se o nich prodejce něco dozvěděl. Řešením může být využití zákaznických či věrnostních karet, spotřebitelské soutěže a další formy gamifikace.

"Ve stále se globalizujícím, vysoce konkurenčním prostředí, je potřeba dobře znát zákazníka a nabídnout mu konzistentní zkušenost. To bez moderních technologií už dnes samozřejmě nelze, i když to může být zároveň dvousečná zbraň. Pokud totiž obchodník nedokáže technologická řešení správně propojit a nastavit, mohou mu v podnikání napáchat spíše více škody než užitku," říká Ondřej Dědina z poradenské společnosti Mibcon. "Jen dobře zvolená a správně nastavená chytrá řešení mohou prodejcům v retailu pomoci dosáhnout špičkovou a personalizovanou zákaznickou zkušenost," dodává.

Podceňují zavádění technologií

O zavádění moderních technologií dnes každý mluví, ale jen část prodejců se odhodlala k zodpovědné a plné implementaci komplexních řešení. Z toho pak plyne mnoho důsledků a negativa dopadají zejména na ty, kdo řeší digitál nesystematicky a roztříštěně či vůbec.

Dle aktuální studie Accenture Technology Vision 2019 digitalizace již dávno není pro firmy konkurenční výhodou, nýbrž nutnou podmínkou vstupu na dnešní trhy. Digitální technologie jsou pak nástrojem umožňujícím podrobně chápat zákazníky a zpřístupňujícím prodejcům více kanálů, skrze které mohou se spotřebiteli komunikovat.

Sezónu řeší na poslední chvíli


Konkrétní slabinou je podcenění prevence a příprav na sezónní nápor. Pokud vám v nákupním centru uprostřed adventního shonu například přestane fungovat pokladní systém nebo se zasekne vydávání účtenek, je konec. Zákazník pak nakoupí u konkurence a vy už ho třeba nikdy neuvidíte, "Co vám projde během roku, může vám o Vánocích zlomit vaz." upozorňuje Karel Pecl, Blue Dynamic. "Celou infrastrukturu obchodní sítě nebo e-shopu je třeba vyladit tak, aby zvládla bez problémů nejen běžný provoz během celého roku, ale i sezónní nápor a poskytovala ten nejlepší zákaznický zážitek. Jednoznačně takovéto zásadní věci, jako je příprava na vánoční sezónu, musí mít zodpovědný ředitel či manažer ve svém plánu práce a řešit je s dostatečným předstihem," dodává.

Nedokáží udržet klíčové zaměstnance


Aktuální situace na českém pracovním trhu je dostatečně známá. Firmy dlouhodobě trpí nejen nedostatkem kvalitních pracovníků, ale i chybějící pracovní silou obecně. A i když retailoví obchodníci vědí, že bez kvalitního zaměstnance se byznys dělat nedá, je potřeba dát věci ve firmě takovou prioritu, že bude pro zaměstnance zajímavá, přiláká je a také si je dokáže udržet. Nástrojů je k tomu spousta.

Není žádným tajemstvím, že některé obchody a řetězce investují do zaměstnanců nemalé peníze a přetahují ty kvalitní právě dalším konkurentům. Ať již se jedná o protřelé manažery či například nákupčí. "Co se týká oblasti retailu, sledujeme na našem pracovním portále u inzerátů firem zvyšování mezd i posilování benefitů. Konkurence je velká a firmy si pracovníky předcházejí. Zatím to platí zejména o Praze, ale předpokládáme, že tento trend bude častější i v regionech," prozrazuje Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz

Nepoznají, že potřebují pomoc a zahlcují se operativou


Častou chybou také je snaha obchodníků si co nejvíce klíčových procesů vyvinout ve vlastní režii. Ne, že by to nebyla v zásadě dobrá idea, pokud na to firma kapacitně má. Ale nesmí v důsledku vést tak daleko, že se pak spokojí s polovičatým řešením, jehož realizace ji navíc kompletně zahltí.

"Občas jsme svědky situace, že ve chvíli, kdy do firmy přicházíme jako experti, tak vidíme, že střední a top management je zahlcen věcmi, které by vůbec řešit nemusel a neměl. Máme zkušenost, že v mnoha případech je vedení společnosti zahlceno operativou a na rozvoj a strategii mu zbývá třeba jen necelých 10 %. Když pak procesy přenastavíme a uvolníme ruce zodpovědným lídrům, firma se může nadechnout k novému životu," uzavírá Karel Pecl ze společnosti Blue Dynamic.

Zdroj:Petr Jarkovský, ASPEN.PR s.r.o.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

39 % lidí neplánuje v létě žádnou dovolenou, 23 % vyráží na delší dovolenou do zahraničí

Ilustrativní obrázek

Automobilky by rády spolupracovaly na vývoji baterii s čínskou společností CATL

Ilustrativní obrázek

Zaměstnáváte IT specialisty? Nezapomeňte si s nimi smluvně ošetřit autorská práva i konkurenční doložku

Ilustrativní obrázek

Pracovní trh cizince potřebuje, českých pracovníků je málo!

Ilustrativní obrázek

Průzkum IDC pro Dell Technologies a VMware: Strategii pro budoucnost práce zatím úspěšně zavedlo jen 13 % českých firem

Ilustrativní obrázek

Češi stále rádi nakupují v obchodních centrech, i přes rostoucí oblibu e-shopů. Obraty i návštěvnost rostou.



Čti více
Ilustrativní obrázek

Důchody budou mít lidé i za 50 let, otázka je jaké

Ilustrativní obrázek

Obilí bude více než vloni

Ilustrativní obrázek

Frankfurtská burza na počátku dne posiluje

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.